Ska diskutera sänkt fart på Gränsövägen

Tekniska nämnden ska ta upp frågan om sänkt fart på Gränsövägen. Att det finns en separat cykelbana är inget hinder i sig mot sänkt hastighet.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2009-07-20 18:55
Anders Helderud (M), ordförande i tekniska nämnden, säger att han inte varit medveten om problemen på Gränsövägen, förrän han fick läsa om dem i VT.- Jag fick information via artikeln i tidningen.Det är ingen som har aktualiserat denna fråga förut, enligt Helderud.- Nej, det enda som har varit uppe när det gäller Gränsövägen är dränering.Längs det aktuella vägavsnittet finns en separat gång- och cykelväg på samma sida som villaområdet, men det är inte något som i sig utgör hinder för sänkt hastighet, enligt Anders Helderud.Politikerna i tekniska nämnden ska nu diskutera om det finns skäl att sätta ned hastigheten eller vidta några andra åtgärder på vägen i fråga.Gunlög Magnusson är trafikingenjör på Vägverket, som emellertid inte är väghållare på Gränsövägen. Rent allmänt är det så - enligt Magnusson - att man inte sänker hastigheten om det bara är en väldigt kort sträcka som det behövs på. Kanske bara vid ett par fastigheter.- Har man en separat gång- och cykelväg har man inte de oskyddade trafikanterna ute på vägen. Men det är svårt att säga något generellt. Man måste se och uppleva på platsen, säger hon.Anders Wijkman, trafikutredare på polisen i Oskarshamn, tycker att det vore lämpligt att mäta fordonsmängd och snitthastighet, om det är problem på en sträcka.Om det visar sig att många kör för fort på Gränsövägen, tror han att det behövs mer än att sänka högsta tillåtna hastighet.- En hastighetssänkning från 70 till 50 är inte särskilt effektivt.Det bästa tycker han är en kombination av åtgärder, med dels fysiska hinder - som exempelvis avsmalningar - och en ökad övervakning från polisens sida.- Övervakning är ett bra medel, för det är inte billigt att köra fort i dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om