Bröderna Toomas och Peeter Rais har drivit skärgårdstrafik i Västerviks skärgård i över 30 år med turer till Idö och Hasselö.
– Fram till visfestivalen gick inte trafiken så bra eftersom det var väldigt kallt, men efter visfestivalen har det gått jättebra. I det stora hela är vi nöjda, konstaterar Toomas Rais.
Allra bäst går trafiken under hela juli och första veckan i augusti. Då finns det lönsamhet i verksamheten. Däremot går inte för- och eftersäsongen lika bra ekonomiskt.
– Det är inte ekonomiskt lönsamt för oss att driva för- och eftersäsongen och får vi inget ekonomisk stöd till nästa år så kommer vi bara koncentra oss på högsäsongen. Vi kommer att klara oss på detta tillsammans med chartertrafik.
Toomas är medveten om att detta kommer drabba den bofasta befolkningen på Idö och Hasselö.
– Vår trafik borde ingå i kollektivtrafiken enligt mitt sätt att se det. Vi har påtalat detta för kommunen under flera år, menar Toomas Rais.
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) är medveten om problemet.
– Bröderna Rais har skrivit en skrivelse till kommunen om detta och vi har lyft frågan.
– Vi har jobbat i två år med att hitta en lösning som liknar den som finns i Blekinge. Vi behöver inte uppfinna hjulet två gånger och förhoppningsvis har vi en lösning på detta inför nästa år, säger Harald Hjalmarsson.
Akko Karlsson (MP) sitter som ersättare i landstingets trafikstyrelse.
– Det förs diskussioner om skärgårdstrafiken ska ingå i kollektivtrafiken som KLT driver. Alla vill ha en utökad kollektivtrafik, men sedan är frågan vem som ska ta kostnaden. Att driva kollektivtrafik i skärgården är inte billigt. Det handlar helt enkelt om prislappen, säger Karlsson.