Skarp kritik mot KLT för alla inställda tåg

Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) är kritisk mot såväl Östgötatrafiken som KLT för alla inställda tåg. - Det har inte funnit något intresse att tillgodose den efterfrågan som finns och hitta nya fordon, säger han.

Harald Hjalmarsson tycker inte att det är acceptabelt att de gamla Y1:orna tas bort från Tjustbanan, för att i stället gå i trafik på annat håll, så att resenärerna på Tjustbanan hänvisas till buss.Foto: Lisa Olaison

Harald Hjalmarsson tycker inte att det är acceptabelt att de gamla Y1:orna tas bort från Tjustbanan, för att i stället gå i trafik på annat håll, så att resenärerna på Tjustbanan hänvisas till buss.Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-02-20 00:07
De senaste dagarna har det återigen varit massor av inställda tåg på Tjustbanan, och nu är måttet rågat, tycker kommunledningen. I ett skarpt formulerat brev till KLT skriver Hjalmarsson och kommunchefen Conny Jansson att de ser allvarligt på situationen. Gång på gång ersätts tåg med buss.- Västerviks kommun utgår nu från att alla tillgängliga resurser sätts in för att reda ut den besvärliga situationen på Tjustbanan.På grund av alla osäkerhet som varit runt trafiken, har det utökade antalet turer på banan inte lett till den ökning av antalet resenärer som förväntades.Kommunledningen har också reagerat på att det står ett fungerande tåg uppe i Linköping till ingen nytta: Amanda.- Att låta fungerande tåg stå oanvända när bussar sätts in för att ersätta trasiga tåg är orimligt och oacceptabelt, skriver Hjalmarsson och Jansson.Harald Hjalmarsson säger sig ha förståelse för att det kan bli enstaka tåg som får ställas in.- Men när det är kontinuerligt kan vi konstatera att trafikhuvudmännen inte gör sitt yttersta för att hålla trafiken i gång.Det är viktigt att kunna visa att det finns folk som reser med Tjustbanan, om den ska komma med i regeringens framtidssatsning.- Vi måste ha statistik som visar att det finns ett resandeunderlag.När så många tåg ställs in, är Harald Hjalmarsson rädd för att folk slutar att räkna med tåget, lagom tills de nya tågen är på plats.Men de kan väl vänja om sig?
- Jo, man hoppas ju det. Men i den lågkonjunktur som vi befinner oss har vi än större behov av att kunna vara med och konkurrera om jobben utanför Västervik.Även om riksväg 35 förbättras ytterligare, går det inte att pendla med buss på en timme mellan Västervik och Linköping. Och eftersom en timme i varje riktning är smärtgränsen för många pendlare, krävs tågtrafik.- Egentligen är jag inte nån järnvägskramare, men det går inte att jämföra Västervik med vilka orter som helst. Med det unika, attraktiva boende som finns, har vi såna möjligheter att utvecklas med mycket stark befolkningstillväxt, om vi bara klarar pendlingsmöjligheterna, säger Harald Hjalmarsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om