Det var strax före jul 2007 som pojken omhändertogs med stöd av LVU, lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga.
I januari året därpå beslutade länsrätten att han skulle få vård med stöd av LVU.
Sådana beslut ska socialnämnden ompröva minst var sjätte månad, men det gjorde aldrig Västerviks kommun - inte förrän JO påpekade felet vid en inspektion på våren 2011.
I sitt remissvar till JO har socialnämnden anfört att sådana omprövningar bara behöver göras när den tvångsvårdade har fyllt 15 år, vilket i detta fall inträffade hösten 2009.
Men där har socialnämnden fel, enligt JO. JO anser att det är förvånande att kommunen håller fast vid denna felaktiga ståndpunkt, trots att den fick felet påpekat för sig redan efter inspektionen i våras.
Skyldighet att ompröva vården gäller oavsett ålder på den tvångsvårdade och om vårdnadshavaren eller den unge själv motsätter sig vården.
- Jag förutsätter att nämnden nu tar till sig den information som jag har lämnat, skriver Lilian Wiklund på JO i sitt beslut.
I stället för att ompröva beslutet om tvångsvård har kommunen gjort upprepade "överväganden", men det är inget som kan jämställas med omprövningar, enligt JO.
Skillnaden är att en omprövning innebär att ett förvaltningsrättsligt ärende uppkommer vid nämnden. Inför ett sådant beslut har parterna rätt att yttra sig. De har också rätt till företräde inför nämnden, när frågan ska avgöras.
Ytterligare en viktig skillnad är att en omprövning kan överklagas till domstol, vilket man inte kan göra med ett övervägande.
JO skickar en kopia av sitt beslut till Socialstyrelsen, som har tillsyn över socialtjänsten. Statens institutionsstyrelse får också en kopia för kännedom.
- Med den allvarliga kritik som uttalats ovan avslutas ärendet, skriver JO avslutningsvis.
Socialnämndens ordförande, Marie-Louise Lundgren (M), säger till VT att JO:s kritik är helt befogad.
- Jag kan hålla med om att det är allvarligt att vi har missat. Lagstiftningen är ju tydlig.
Hon vet inte vad det beror på att det har blivit fel i det här fallet.