Skenande elpriser riskerar strypa företags expansion
De rekordhöga och snabbt ökande elpriserna anses av allt fler som starkt inflationsdrivande och ett hot mot många företags utveckling.- Vi är mycket bekymrade över elpriserna, säger Bertil Flinck, försäljnings- och inköpschef på Västerviksföretaget SlipNaxos.
Jätteugnar. De sju brännugnarna kan stå på i upp till åtta dygn med 1 235 graders värme. Ugnarna svarar för en stor del av SlipNaxos årliga elnota på sex miljoner kronor.
Foto: Fotograf saknas!
- Vår elräkning i dag på nära fyra miljoner kronor per år växer - i ett enda slag - till sex miljoner kronor. Det är inte alls säkert att vi kan kompensera oss för denna kostnadsökning på våra produktpriser. Konkurrensen är hård i vår bransch.
SlipNaxos i Västervik, som omsätter 300 miljoner kronor per år, har sedan många år tecknat avtal med sin elleverantör för att få lägsta möjliga, fastpris.
Samtidigt som Vattenfall, Eon och de andra stora kraftbolagen efter avregleringen av elmarknaden ständigt slår nya, näst intill ofattbara vinstrekord i mångmiljardklassen börjar många elkrävande företag närma sig smärtgränsen. Inte minst gjuterierna.
De skenande elpriserna riskerar strypa företags expansion, eftersom marginalerna blir allt mindre. Då blir det förre jobb på den svenska arbetsmarknaden. I värsta fall blir lönsamheten så dålig att företag får läggas ned.
Ett mindre Västerviksföretag som går bra, men som har en tung elnota i förhållande till omsättningen, är hamburgerrestaurangen Corner. Stora elförbrukare i form av stekbord och fritöser står påslagna i snitt 15 timmar per dygn hos Corner.
- Vi handlar el för 200 000 kronor årligen. Det börjar bli en för stor del av företagets årsomsättning på 6,5 miljoner kronor, säger innehavaren Johan Sandberg.
- Det värsta för oss är att vi inte bundit vårt elpris, utan kört med rörligt pris som förändrats dag för dag och ibland till och med timme för timme. Det var en bra affär tidigare men nu slår den snabba prisuppgången på el hårt mot oss. Nu närmar vi oss 80 öre per kilowattimme (kWh), säger Johan Sandberg.
Höjda kostnader betyder i hans fall dyrare hamburgare och/eller mindre marginaler.
- Dyrare hamburgare innebär att folk köper färre hamburgare. Då sjunker omsättningen och lönsamheten och vi kanske inte vågar expandera i den takt vi annars hade tänkt. Höjda priser innebär också att ökad inflation.
SlipNaxos är ett av de företag som förbrukar allra mest el i Västerviks kommun. Framför allt är det sju jättelika ugnar, plus ett tjugotal mindre ugnar, i vilka de pressade slipskivorna bränns som drar massor av el.
- Elugnarna står på med en temperatur av 1 235 grader i upp till åtta dygn för varje bränning, säger Leif Ringdahl som ansvarar för produktionsledning och processteknik på SlipNaxos.
SlipNaxos följer kontinuerligt utvecklingen på elprismarknaden. Man anlitar till och med el-rådgivare för att få billigaste el.
- Vi måste binda vårt elpris för att kunna hålla ett fast pris på våra produkter, säger Bertil Flinck som berättar att hans företag ständigt ser över hur man i processen ska kunna få ned elförbrukningen. All ny utrustning som köps in ska vara energisnål.
Som exempelvis den press med 3 400 tons tryck för varmpressning av slipskivor - den teknik Slip Naxos är världsledande inom - företaget köpte in nu i sommar för fem miljoner kronor för att kunna möta den snabba försäljningsutvecklingen på bland annat den kinesiska marknaden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!