Skolan är rolig ibland

Erik Ragnarsson har gått sin första termin i skolan, i Lärkan F-3A på Fågelbärets skola. Det är roligt ibland, är hans sammanfattning av terminen.

Västervik2008-01-05 00:05
Vi träffade honom vid skolstarten och då tyckte han att det roligaste var att få leka med kompisarna på rasten. Det tycker han fortfarande, men det finns saker som är kul att lära sig också.- Flex tycker jag om, där lär vi oss bakom och mitt emellan och om trianglar, säger Erik.Flex är det som kallas förberedande matematik. Skolan kallar ämnet Flex eftersom det är så matteboken som de kommer att få när de börjar ettan heter.- De jobbar mycket med begrepp och att få språket på plats, säger Mona Johansson, lågstadielärare på Fågelbäret.Själv har hon hand om undervisningen i språklig medvetenhet, som man även kan säga är förberedande svenska.- Med Mona tränar vi på ord och meningar och ibland är det svårt när det är så där jättelånga ord, berättar Erik.För tillfället håller de på att lära sig om stavelser. Sexåringarna har inte vanliga lektioner med de andra i F-3:an, det kommer nästa år, de sitter allihop på var sin plats i Lärkans soffa under lektionsstunderna.Mona har med sig en stor tavla med olika bilder på och först får barnen försöka hitta på meningar om olika bilder. Den första bilden föreställer en båt.- Jag kör båt, säger John.- Vilken bra mening. Kan ni räkna orden i den, säger Mona, och alla räknar. Ett, två, tre ord.Nästa bild är på en ko.- Kossa, ropar någon.- Kossa, är det en mening? frågar Mona.Nej det är det ju inte kommer barnen på.- Det här är en kossa, säger en av pojkarna.Och så är det dags att öva på stavelser. De börjar med att prova på varandras namn och klappa i händerna för varje stavelse. Sedan är det bara att räkna handklapparna.- Och så ska ni få en övning. Ni ska få ett papper med olika frukter och sedan ska ni färglägga de som har två stavelser i namnet, säger Mona.Barnen sätter sig vid sina platser vid borden och börjar. Erik har snabbt förstått hur det går till att räkna stavelser, men han fastnar lite på clementinerna. Vilken frukt var det här egentligen? Men så kommer han på att det inte spelar någon roll om det är en clementin, apelsin eller mandarin, den har ändå för många stavelser och han går vidare igen.När han är färdig skriver han sitt namn längst ner och får sätta in det i sin pärm. Efteråt är det lekstund fram tills lunch och Erik och hans kompisar rusar genast fram till lådan med bilar.- Det finns massor av bilar, säger en lycklig Erik.Han och hans kompisar ställer upp de bästa i en rad och sedan kör de runt, runt med dem.Skillnaden mellan lektion och lek är inte så stor för sexåringarna. Lektionerna är korta och de får ha roligt under tiden. Men en sak har de fått öva mycket på, och det är att räcka upp handen när de vill svara i stället för att prata i mun på varandra. De glömmer bort sig ibland, men för det mesta är det händer upp innan de pratar.Det enda Erik inte gillar riktigt är frukosten.- Jag fick mackor som jag inte tyckte om och då är det tråkigt, säger Erik.I början av hösten tyckte han att det var tråkigt att gå till fritids när inte bäste kompisen David skulle dit, men nu tycker han att det är ganska bra med fritids. Nu känner han ju alla de andra barnen också.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om