"Skolan ska inte ägna sig åt att få fram en briljant general"
Vi lever i ett höghastighetssamhälle, men vi måste återerövra tid för att tänka och använda hjärnan. Det är skolans viktigaste uppgift i dag. Det menar före detta skolminister Bengt Göransson som under ett föredrag i Fogden talade om sin syn på skolan.
Mer tänkande för kunskap. - Vi utgår alltid från att åsikter finns, men ofta bildas de dagen efter. De bildas ofta i små gemenskaper med människor vi litar på. Vi måste därför skaffa kunskaper och ta ansvar för våra åsikter. Här är skolan viktig, sa före detta skolminister Bengt Göransson under ett föredrag i Fogden under tisdagen. Arkivbild: ANDERS STEINER
Foto:
Han anser att samhället i dag har antagit rollen som en butik, där medborgarna är kunder. Politiker ska både leverera sortiment, lösningar och kunskaper.
- Men vi är inte kunder. Samhället är medborgarna och vi har alla ett ansvar.
Liknelsen vid en butik gäller inte minst på skolområdet, menar Bengt Göransson. Med hjälp av den lockande skolpengen strävar i dag många skolor efter att till varje pris kunna erbjuda ett fullt sortiment. Han nämner att ambitionen att starta mountainbikeskolor, dansbandsgymnasier och utförsåkningsskolor på orter där till och med snö saknas, gör att skolans egentliga uppgift hamnar i skymundan.
- Utbudet har blivit viktigare än eleverna. Man tar inte längre skolans uppgift, att möjliggöra att lära sig så att man kan ta del av kunskaper, på allvar.
Nuvarande utbildningsminister Jan Björklunds skolpolitik står inte högt i kurs hos Bengt Göransson.
- Han är formad av det militära utbildningsväsendet, som är oerhört effektivt men förutsätter utkuggning för att bli av med de personer som inte håller måttet. Men skolan ska inte ägna sig åt att få fram en briljant general. Vi måste ha en nationell skola där fler kan utveckla sina möjliga begåvningar. Därmed inte sagt att alla ska ha samma utbildning, men man måste få samma bas.
- Skolan ska locka fram kreativa behov, men man måste ha grundläggande kunskaper för att kunna utveckla ett eget tänkande. Skolan måste ges möjlighet att tas på allvar. Man måste tala om för föräldrar att de har ett ansvar, och att man som medborgare har ett eget ansvar.
Kunskap handlar inte om information lagrad på hårddiskar eller USB-minnen, menar Bengt Göransson. Kunskap handlar om bearbetade tankar. Skolornas och utbildningsinstitutens viktigaste uppgift blir alltså att förmå oss att använda hjärnan.
- Det handlar om att möjliggöra att lära sig ta in fakta och bearbeta det med skallen. Man måste använda hjärnan att tänka med, då uppstår ny kunskap.
Skolans egenvärde och respekt måste även återupprättas, liksom respekten för lärarnas kompetens.
- Sjukvården och rättsväsendet har ett egenvärde medan skolan ska vara ett tjänstehjon för allt i hela världen och ska utbilda för alla syften. I stället gäller det att se till vilken uppgift skolan ska ha.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!