Skolan tar elever till utredningshjälp

Vem ska man ta hjälp av om man ska förbättra resultaten i skolan? Eleverna - tycker Västerviks gymnasium som ska låta två klasser utreda varför pojkar uppnår sämre resultat än flickor.

Mirja Larsson (bilden) är tillsammans med läraren Peter Habbe ansvarig för projektet.

Mirja Larsson (bilden) är tillsammans med läraren Peter Habbe ansvarig för projektet.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-12-22 18:17
Att det finns stora skillnader mellan pojkar och flickor när det gäller studieresultat är ingen nyhet. Bekymret är att trots att skolan i Västervik gjort insatser så finns skillnaderna kvar. Det vill kommunen komma till rätta med.I dagarna har kommunen beviljats 390 000 kronor i jämställdhetspengar av Skolverket.En del i projektet blir ett utredningsarbete som ska hitta förklaringar och förslag på lösningar på problemet.- I januari kommer vi att arrangera ett seminarium om skillnaderna i måluppfyllelse med forskare och utredare, berättar Mirja Larsson, gymnasielärare och kommunens genuspedagog.Därefter är det meningen att två klasser på naturvetenskapsprogrammet och samhällsvetenskapsprogrammet ska genomföra en utredning.- Eleverna ska utföra intervjuer. Att göra utredningar ingår i deras undervisning, och då är det bättre att de får göra ett riktigt arbete, än uppgifter från en lärobok, säger Mirja Larsson.Utredningen ska göras i samarbete med ett universitet för att garantera kvaliteten.Den andra delen i projektet är en fortsättning av det läsprojekt i killdominerade klasser som skolan bedriver. Hittills har några "positiva, manliga förebilder" fått komma till skolan och berätta om sina favoritböcker, och vad bokläsande har betytt för dem.Bland gästerna märks kommunalrådet Harald Hjalmarsson och Joakim Jansson, tidigare säkerhetssamordnare och idrottsprofil.Klasserna har läst böcker tillsammans, diskuterat böckerna och gjort utställningar om sitt läsande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om