Skolbarnens cyklande har minskat drastiskt

PÄ 1970-talet gick eller cyklade 90 procent av barnen till skolan, jÀmfört med 52 procent i dag. Det visar en undersökning om barns skolvÀgar, som Trafikverket gjort.

"Eleverna Ă€r vĂ€ldigt engagerade i ÂŽPĂ„ egna benÂŽ och vi tĂ€nker oss en fortsĂ€ttning Ă€ven nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Christian Svensson. HĂ€r besöker han klass 4B pĂ„ ÅbyĂ€ngskolan som deltagit i utmaningen.

"Eleverna Ă€r vĂ€ldigt engagerade i ÂŽPĂ„ egna benÂŽ och vi tĂ€nker oss en fortsĂ€ttning Ă€ven nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger Christian Svensson. HĂ€r besöker han klass 4B pĂ„ ÅbyĂ€ngskolan som deltagit i utmaningen.

Foto: Lotta Gometz/Arkiv

VĂ€stervik2020-10-27 06:00

Nyligen avgjordes höstens upplaga av skolutmaningen "PÄ egna ben". Ett initiativ som gÄr ut pÄ att fÄ barnen att i möjligaste mÄn ta sig till skolan genom att gÄ, cykla eller Äka kollektivt i stÀllet för att bli skjutsade i bil.

Forskningen – bland annat en undersökning av skolbarns hĂ€lsovanor som FolkhĂ€lsomyndigheten lĂ„tit genomföra – pekar nĂ€mligen pĂ„ att alltför mĂ„nga barn rör sig för lite. 

Av svenska barn i Ă„ldrarna 11-15 Ă„r Ă€r 11-Ă„riga pojkar mest aktiva. ÄndĂ„, visar FolkhĂ€lsomyndighetens undersökning, uppnĂ„r bara en fjĂ€rdedel av dem den rekommenderade miniminivĂ„n, minst 60 minuters mĂ„ttligt intensiv till mycket intensiv fysisk aktivitet om dagen.

Detta Ă€r en av flera anledningar till att delta i projekt som "PĂ„ egna ben", menar Christian Svensson, folkhĂ€lso- och klimatplanerare pĂ„ kommunen. 

– Det handlar ju i mĂ„ngt och mycket om att försöka fĂ„ till beteendeförĂ€ndringar, vilket ofta Ă€r svĂ„rt. Men det hĂ€r Ă€r en klockren insats. 

– Vi sĂ„r ett frö hos mellanstadiebarnen under de fem veckor som utmaningen pĂ„gĂ„r. De börjar fundera och sĂ„ uppstĂ„r kanske en diskussion hemma vid köksbordet som kan leda till en förĂ€ndring i praktiken, menar han.

– Vi har ju mĂ€rkt, vilket Ă€r hĂ€ftigt, att eleverna Ă€r vĂ€ldigt engagerade och vi tĂ€nker oss en fortsĂ€ttning Ă€ven nĂ€sta Ă„r. Vi vill gĂ€rna att det hĂ€r ska bli en lĂ„ngsiktig insats.

Det finns, som redan nÀmnts, mÄnga undersökningar som tangerar Àmnet. Trafikverkets nyss nÀmnda (frÄn 2015) visar till exempel att barnens cyklande minskat drastiskt.

– Jag tror att förĂ€ldrar i dag Ă€r vĂ€ldigt instĂ€llda pĂ„ att effektivisera i vardagen. Man tĂ€nker att det gĂ„r snabbare att ta bilen trots att det mĂ„nga gĂ„nger Ă€r tvĂ€rtom. Men det beror naturligtvis pĂ„ var man bor i förhĂ„llande till skola och arbete, sĂ€ger Christian Svensson.

– Vi vet ju genom forskningen att fysisk aktivitet Ă€r gynnsamt för inlĂ€rningen. 

Men just att bryta vanor Ă€r svĂ„rt och ibland kan det vara bra med lite pĂ„tryckning utifrĂ„n, tror han. 

– Det ska tillĂ€ggas att "PĂ„ egna ben", utöver hĂ€lsovinsten, Ă€ven fokuserar pĂ„ miljö- och trafiksĂ€kerhetsaspekterna, betonar Christian Svensson.

I Ă„rets upplaga av utmaningen kom Marieborgsskolans klass 5B pĂ„ tredje plats. Även klass 4 pĂ„ NĂ€ktergalens skola och klass 5A och 4A pĂ„ Marieborgsskolan kom med pĂ„ lĂ€nets tio-i-topplistan med flest samlade poĂ€ng.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!