"Fler Àr hemma, precis som de uppmanas till"

"Min bedömning Àr att pandemin kan ha lett till ökad frÄnvaro överlag, Àven om det Àr för tidigt att dra nÄgra slutsatser kring det", sÀger barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson.

Det Àr inte bara hemmasittarna som blivit nÄgot fler under pandemin. Det finns Àven en viss ökad frÄnvaro generellt sett.

Det Àr inte bara hemmasittarna som blivit nÄgot fler under pandemin. Det finns Àven en viss ökad frÄnvaro generellt sett.

Foto: Martina Holmberg / TT

VĂ€stervik2021-09-13 08:00

För det Ă€r inte bara hemmasittarna som blivit nĂ„got fler under pandemin. Det finns Ă€ven en viss ökad frĂ„nvaro generellt sett. 

I maj mĂ„nad i Ă„r var det sammanlagt 120 elever i kommunen, hemmasittarna medrĂ€knade, som barn- och utbildningsförvaltningen noterade en tilltagande oro kring, det vill sĂ€ga – det fanns en oro kopplad till ökad frĂ„nvaro. 

Den siffran kan jÀmföras med 94 i fjol och 90 grundskoleelever 2019.

– I sammanhanget ska sĂ€gas att mĂ„nga under pandemin Ă€r hemma med milda symptom och oftare Ă€n annars. Precis som de uppmanas till.

Annars Àr orsakerna bakom frÄnvaron vitt skilda.

– Det betyder ocksĂ„ att det inte bara finns ett sĂ€tt att jobba pĂ„ för att fĂ„ till en beteendeförĂ€ndring.

Han pekar ÀndÄ pÄ att det ute i skolorna just nu satsas mycket pÄ att arbeta fram vad som kallas "tillgÀngliga lÀrmiljöer".

– Det handlar om att undervisningen ska vara sĂ„ kvalitativ som möjligt, att skolmiljön ska bli Ă€nnu bĂ€ttre för eleverna ur en fysisk, social och digital aspekt.

Han berĂ€ttar att det pĂ„gĂ„r en sprĂ„k- och kunskapsutveckling som omfattar förskolan Ă€nda upp till vuxenskolan. 

– Det handlar om att vikten av att anvĂ€nda rĂ€tt sprĂ„k och begrepp i undervisningen för att göra den mer tillgĂ€nglig för eleverna.

Har skolan inte riktigt hÀngt med hÀr menar du?

– Jag Ă€r stolt och ödmjuk över det mycket goda arbete som sker i skolan. Men givetvis finns alltid anledning att utveckla verksamheten. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!