Marieborgsskolan och Ljungbergaskolan, som båda tar emot elever från sex till tolv års ålder, påbörjar nu år nummer två som övningsskolor.
– Övningsskolorna är ett samarbete mellan Linköpings universitet och kommunen, och det kom igång förra hösten. Syftet är att skapa goda förutsättningar och höja kvalitén på lärarutbildningen, berättar Katja Vrettou, som är koordinator för lärarutbildning på Västerviks kommun.
På en övningsskola får lärarstudenter som gör sin praktik en handledare som utbildat sig särskilt för detta. Tanken är att fler studenter ska praktisera på samma skolor, dit de också får komma tillbaka under olika praktikperioder.
Anledningen till att Västerviks kommun gick med i projektet, började egentligen hos studenterna själva.
– Vi hade studenter som gick lärarutbildningen i Linköping som kom från Västervik, och de ville gärna göra sin praktik här. Då slöt vi ett avtal med universitetet, och nu fortsätter vi det genom övningsskolorna, säger Katja Vrettou.
– Man ville börja med ett mindre antal skolor från Linköpings sida, vi kommer att få fler. Vi vill ju gärna ha studenterna hos oss, förklarar grundskolechef Ewa Myhrén.
Gunilla Winqvist är rektor på Ljungbergaskolan, och hon är positivt inställd till projektet.
– Det är jätteroligt. Jag tycker det är en bra sak, man får hålla sig ajour med det som händer och den senaste forskningen. Att få ta emot studenter är en tillgång för oss.
Det är frivilligt huruvida man som pedagog på skolan vill bli handledare.
– Just nu är det två stycken härifrån som går utbildningen. Jag hoppas att så många som möjligt vill göra det.
Marieborgsskolans rektor, Ann-Catrine Leicht, berättar att man tidigare fått ut mycket av att ha tagit emot praktiserande lärarstudenter. I år ska mellan sex och åtta personer ur personalstyrkan gå handledarutbildningen.
Är det här ett bra sätt att rekrytera framtida personal?
– Det tänker jag att det är. Om studenterna tycker att det känts bra på en praktik kanske man lättare söker till den skolan senare, kan jag tänka mig. Men man bidrar också med att fler kommer till orten och kan göra sin praktik, svarar Leicht.
Hur påverkar det här barnen?
– Det blir ett positivt tillskott. Det kan vara extra roligt att ha fler vuxna i klassen, studenterna brukar vilja prova olika pedagogiska grepp och så. Barnen tycker det är kul, det kommer in en ny energi.