Tidigare låg meritvärdet i årskurs nio över riksgenomsnittet. Trenden från flera år tillbaka med ökande meritvärden är nu bruten. Det meddelar utvecklingsledare på Barn- och utbildningsförvaltningen Ewa Myhrén i ett pressmeddelande.
– Eftersom det är första gången på många år vi ser detta blir vår analys försiktig. När vi följer meritvärdet för de elever som slutade åk 9 i våras ser vi att resultaten sjunkit, framför allt för pojkar över tid, säger Ewa Myhrén.
Under läsåret 2015-2016 tog Västerviks kommun emot många nyanlända elever i verksamheterna. Många av de nyanlända var ensamkommande flyktingpojkar och det kan ha påverkat resultatet.
– För oss i kommunen var det en stor utmaning att organisera för undervisning då elevantalet i grundskolan ökade med drygt fem procent under ett år. Detta kan ha bidragit till att meritvärdet sjunkit i elevgruppen över tid, säger Ewa Myhrén.
Hon fortsätter:
– En annan möjlig analys är att den läroplan som trädde i kraft 2011 och som dessa elever följt under de år de fått betyg är mer språkligt resonerande än tidigare läroplan. För att nå de högre betygen måste man kunna utveckla resonemang och argumentera på ett sätt som man tidigare inte krävde.
Ewa Myhrén menar att det kan vara på grund av att olika förmågor i hög grad testas skriftligt, vilket kan leda till att en del elever har svårt att visa vad de kan.
– Det är viktigt att ta med dessa tankar i vårt fortsatta arbete med att implementera Informations- och kommunikationsteknik, IKT i undervisningen för att skapa förutsättningar för alla elever att visa vad de kan. IKT är ett verktyg som många pedagoger och ledare ser som ett sätt att skapa en mer tillgänglig undervisning som kan gynna alla elevers lärande.
Enligt SKL:s jämförelserapport är eleverna mer än nöjda med hur kommunens verksamheter fungerar. Siffrorna gällande trygghet har förbättrats i årskurs fem och åtta, jämfört med föregående år.
– Det är glädjande. Det är viktigt för oss att våra elever är trygga. Vi kommer att fortsätta arbeta med dessa delar genom främjande och förebyggande insatser. Skolinspektionen menar att goda relationer är en framgångsfaktor för att främja och förebygga kränkningar, därför är siffror kring hur eleverna upplever om lärarna tar deras åsikter på allvar viktig. Dessa värden har ökat över tid och är centrala i vårt arbete, säger Ewa Myhrén i pressmeddelandet.