Slipper skrapa rutorna
NÀr han vintertid kommer glidande i sin öppna, gröna sportbil pÄ VÀsterviks gator ryser folk och tÀnker "hu, sÄ kallt".- Det Àr inte sÄ farligt. Man fÄr klÀ sig varmt, sÀger Mats Magnusson som sjÀlvt byggt den lÀckert lÄga sportbilen.
Vinterglidare. - Hu, sÄ kallt, tÀnker sÀkert mÄnga mÀnniskor nÀr de vintertid ser Mats Magnusson glida omkring pÄ VÀsterviks gator i sin hembyggda sportbil av 50-talsmodell.Foto: ANDERS STEINER
Foto: Fotograf saknas!
- Motorn Ă€r frĂ„n en Ford Escort pĂ„ 100 hĂ€star, dock med lite vassare topp. Ăven kamaxel och avgassystem skiljer sig en del frĂ„n original-Escortens.
OcksÄ bakaxeln Àr frÄn en Escort, medan de flesta framvagnsdelar hÀmtats frÄn en Opel. Bilens tomvikt Àr 520 kg.
- Jag har utgÄtt frÄn "Super 7", en klassisk engelsk sportbil frÄn 1950-talet. Den ritades av Colin Chapman som var stallchef för Lotus.
- Jag hade inte sÄ mycket ritningar utan kollade mest pÄ bilder nÀr jag byggde min bil.
Mats Magnusson nyttjar sin tvÄsitsiga sportbil som bruksbil och kör sÄledes i alla vÀder, Äret runt. VÀsterviksborna kunde se honom pÄ stan till och med under snöstormen i slutet av december!
- Jag slipper ju skrapa rutorna nÀr jag vill ta en tur, sÀger Mats som inte ens har ett garage till sitt fordon. Den stÄr ute för jÀmnan, visserligen med kapell över.
För tvÄ och ett halvt Är sedan blev Mats "Super 7" fÀrdig efter ett par Ärs arbete pÄ all ledig fritid. Han fick hÄlla till i dÄvarande "Utbildarnas" lokaler vid byggandet.
- Jag lade ned flera tusen timmar, inklusive allt tankearbete.
Sedan dess har Mats kört nÀrmare 1500 mil. PÄ vintern blir det mest kortare stadsturer, men sommartid brukar han göra en och annan lÀngre körning.
Att vinterturerna blir korta beror framför allt pÄ att bilen saknar vÀrmesystem. Den har bara ett skyddande kapell av kajaktyp, ur vilket Mats överkropp sticker upp vid körning.
Hur fort den amatörbyggda sportbilen gÄr vet inte Mats. Han gillar nÀmligen mest att glida med den.
- Jag har kört en bit över 100. Det blÄser för mycket om det gÄr fortare.
Mats Magnussons "Super 7" har en minst sagt sparsmakad instrumentbrÀda: fartmÀtare, varvrÀknare plus en liten oljetryckslampa.
FörsÀkringen kostar bara som för en vanlig bil och den drar minimalt med bensin.
- Att fÄ den igenom besiktningen var inga problem eftersom jag följt alla regler som finns. Fast jag fick Äka till en bilprovning i Linköping med personal som Àr specialutbildad pÄ hembyggda bilar.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!