"Slopa arbetsgivaravgiften för unga anställda i Västervik"

Arbetslöshetssiffrorna är i dag minst sagt dystra i Västervik sedan cirka 500 jobb försvunnit under 2004 och 2005.
- Om bara fyra, fem år är dock situationen den motsatta. Då har vi börjat få arbetskraftsbrist, varnar kommunalrådet Harald Hjalmarsson.

Västervik2006-02-10 08:59
Den siste januari 2006 var arbetslösheten 10 procent i Västervik. Ungdomsarbetslösheten (18 till 24 år) var exceptionellt hög - 19,2 procent. 500 unga går utan arbete i Västervik.
I länet är ungdomsarbetslösheten 11,8 procent och i hela riket 9,2 procent.
Tio procent av alla invånare i Västervik i åldern 16-64 år arbetslösa eller i program, det motsvarar 2 200 personer och innebär att Västervik ligger i särklass sämst till i länet.
- Våra arbetslöshetssiffror ligger drygt två procent över såväl läns- som rikssnittet, säger Harald Hjalmarsson som avslöjar att Västervik just i dagarna föreslagit regeringen en unik åtgärd för att snabbt få fler unga här i arbete.
- De politiska partierna i Västervik har som gemensamt mål i strategiplanen att inom två år halvera ungdomsarbetslösheten. Därför föreslår vi regeringen att slopa arbetsgivaravgiften i Västervik för anställda mellan 18 och 24 år, säger Hjalmarsson.

Han betonar att arbetsmarknadspolitiken är ett statligt ansvar, där 70 miljarder per år anslås av regeringen.
Även om det är stor arbetslöshet i Västervik just nu, så kommer situationen att snabbt förändras framöver. Redan om fyra, fem år tror kommunalrådet att Västervik har brist på kompetent arbetskraft.
- En tillfälligt slopad arbetsgivaravgift för unga skulle betyda mycket för oss i Västervik. Åtgärden skulle påskynda generationsväxlingen på en rad arbetsplatser.
- Redan nu skulle företag då våga anställa ungdomar, vilka skulle kunna jobba tillsammans med de äldre för att skapa en mjuk överlappning inför generationsväxlingen.

Hur kan dagens arbetslöshet på bara fem år förvandlas till arbetskraftbrist?
- Vi har massor av 40-talister runt om på alla arbetsplatser. En mycket stor grupp Västerviksbor pensioneras snart på en och samma gång.
Dagens och morgondagens jobb kräver allt mer i form av kompetens. Därför rekommenderar Harald Hjalmarsson alla unga att snarast höja sin "anställningsbarhet".
- Enkla, okvalificerade arbeten blir ovanliga. I stället krävs allt oftare spetskompetenser. Även inom vård och omsorg. Var och en måste själv ta sitt ansvar och höja sin anställningsbarhet.

Västerviks befolkning krymper stadigt, men under 2005 hade kommunen glädjande nog ett positivt flyttningsnetto.
- Det flyttade in 100 personer fler än vad som flyttade ut. Tyvärr flyttade många upp till himlen också. Totalt 1 250 personer flyttade till Västervik under 2005. Det närmaste året ska den totala befolkningssiffran stiga igen.
Att det bara är pensionärer som flyttar till Västervik är en vanföreställning.
- 75 procent av de 1 250 inflyttade personerna var småbarnsfamiljer från Mälardalen. Av en slump skulle nästan alla familjernas äldsta barn börja i skolan när de flyttade hit, säger Harald Hjalmarsson och menar att detta visar på hur högt folk prioriterar en bra barnomsorg och skola.
Nämn några saker du tror att presumtiva inflyttare värderar allra högst?
- Sysselsättning, attraktiva boendemöjligheter, till exempel nära vattnet, väl fungerande kommunala kärnverksamheter samt tillgång till kulturella aktiviteter.
- All strandnära, bebyggbar mark bör genast reserveras för boende, anser kommunalrådet.
Harald Hjalmarsson tror att Västerviks framtid ligger inom tjänsteindustrin.
- Vi ska utveckla och stärka befintlig tillverkningsindustri men den stora volymen nya jobb tror jag kommer att återfinnas inom tjänsteindustrin.

Besöksnäringen kan utvecklas betydligt mer, tror kommunalrådet. Även handeln fortsätter att utvecklas de närmaste åren.
- Det senaste året har minst 50 nya jobb tillkommit inom handeln genom nyetableringar. Ytterligare tre, fyra stora butikskedjor tittar på Västervik just nu.
Harald Hjalmarsson tror att det är viktigt för Västervik att hitta en ny "mega-attraktion".
- Flera personer jobbar med denna fråga. Megaattraktionen ska i framtiden vara huvudorsaken till att folk åker till Västervik. Megaattraktionen spiller sedan över även på andra branscher.
- Det ska kännas speciellt och spännande att få åka till Västervik. Och när familjen ändå är här passar man på att shoppa i några timmar innan det blir dags att checka in på något av stadens vackra hotell, för att sedan gå ut och äta på en restaurang.
Du pratar ofta om något du kallar regionförstoring?
- Västervik har en hundraårig infrastruktur som tidigare generationer ej lyckats förändra. När restiden med tåg till Linköping blir under timmen växer arbetsmarknaden i ett enda slag med 150 000 jobb. Då går det utmärkt att pendla till jobbet i Linköping.
De unga vill kanske inte vänta tills den nya järnvägen är byggd omkring 2010. Därför vill Hjalmarsson redan nu bygga ut kollektivtrafiken till exempelvis Oskarshamn och Vimmerby, vilket skulle medge arbetspendling till dessa orter.
-Den senaste babyboomen börjar gymnasiet nu och kommer ut om tre år. Det är viktigt att något görs redan nu.

Västerviks flygplats Mommehål?
- Västerviks flygplats ska absolut vara kvar och dessutom på sikt få sin rullbana förlängd med 300 meter, till 1100 meter, anser Harald Hjalmarsson.
- Både sportflyget och det privata affärsflyget växer snabbt. Flygplatsen är primärt inget kommunalt ansvar, men vi måste möjliggöra att den kan vara kvar och därtill utvecklas.
- E 22 måste byggas om och bli säkrare. Då kan även hastigheten höjas på vad som är pulsådern i vårt län.

Det "kriminalvårdscenter" som växt fram där Norra sjukhuset tidigare fanns tror kommunalrådet kommer fortsätta att växa och ge ytterligare nya jobb när fler fängelseplatser behövs.
- Innevarande år kommer även Försäkringskassan att etablera sig i Västervik med en central avdelning.
Harald Hjalmarsson har vad gäller de kulturella aktiviteterna en alldeles speciell vision.
- Det vore perfekt att bygga ihop Bryggaren med Mejeriet och Filmstaden. "Västerviks Konsert- och Kongresscentrum" skulle bli en fin kulturanläggning i storstadsklass.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om