Vid 08-tiden på fredagsmorgonen upptäckte resenärer att det inte gick att boka resor på KLT:s reseplanerare. Besökarna hänvisades till: "reseplanerare.resrobot.se".
Så småningom kopplades problemet till leverantören av reseplanerartjänsten, Forsler & Stjerna, som i sin tur levereras av en internationell leverantör.
Lite senare upptäcktes att inte bara KLT och Sverige var drabbat, utan att det var ett omfattande internationellt problem. Många företag var drabbade i Sverige och runt om i världen.
Problemet hittades och KLT:s webbansvarige Kim Örnfjäder förklarade situationen:
– Det var vår leverantör av reseplanerartjänsten, Forsler & Stjerna, som hade problem. Det var kopplat till det ett globalt avbrott som drabbat många världen över, kommenterade Örnfjäder om teknikstrulet som kunde härledas till cybersäkerhetsföretaget Crowdstrike.
Han poängterade att andra delar av regionens verksamhet inte har drabbats, som de gjorde under it-attacken i februari.
Hur påverkades resenärerna?
– Vi prioriterade trafiken. Den gick som vanligt och påverkades. Om ingen betalningsfunktion fungerade fick man åka med ändå, svarade Kom Örnfjäder.
Strax före lunchtid var alla funktioner igång igen för KLT. Reseplaneraren funkade och betalningssystemet likaså.
– Inga kvarvarande problem. Vi har inte fått några rapporter om att trafiken haft problem. Det blev en störning för resenärerna när de inte kunde använda planeraren under några timmar. Nu har vi kört på, sa Örnfjäder om pärsen.