Smaka på Tjust ska bli en jättelik skördefest
I oktober dras skördefesten "Smaka på Tjust" igång. Med Ölands skördefest som uttalad förebild ska ett arrangemang med deltagare från hela Tjust med omnejd skapas. Ett arrangemang där livsmedelsproducenter, restaurangfolk, konstnärer och lantbrukare bland anddra blir delaktiga.
Turism. Stina Ericsson på Västerviks Turistbyrå finns med i arbetsgruppen bakom Smaka på Tjust som kan komma att bli ännu ett stort besöksevenemang i Tjustbygden. FOTO: HANS BRANDIN
Foto: Fotograf saknas!
I slutet av april ska arbetsområdena i grova drag presentera resultatet av sina mödor på ett seminarium där programmet för skördefesten ska färdigställas.
Jan Hartman representerar Tjustbygdens skafferi en paraplyorganisation för småskaliga livsmedelsproducenter, den organisation som tagit initiativet till Smaka på Tjust. Han inledde mötet genom att berätta om den vision som finns.
- Tanken är att inspirera företagare, organisationer och enskilda i Tjust som framställer livsmedel, driver restaurang, spelar teater, målar, sysslar med turism att medverka i en skördefest. Maten blir den röda tråden och besökarna ska kunna titta. lyssna, dofta, känna och smaka på allt som finns i Tjust.
Förebilden på Öland drogs igång med hjälp av offentliga medel, så blir det här också. Nu rullar Ölands skördefest på i bolagsform och omsätter stora pengar. Att stimulera den lokala ekonomin är naturligtvis en av anledningarna till festen.
- Men vi har också en pedagogisk uppgift att lära barna och ungdomar att upptäcka och uppleva med sina sinnen. Kanske se på hur en fisk röks eller hur man mjölkar en ko. Detaljerna överlämnar vi åt alla som engagerar sig.
Direkt när ordet släpptes fritt började idéerna att bubbla upp och det blev en livlig diskussion.
Den diskussionen kanaliseras nu i de lokala arbetsgrupperna som också ska försöka locka till sig många fler som vill delta.
Målet är att skapa ett årligt evenemang. I år blir det en dag, om allt slår väl ut kanske Smaka på Tjust sväller ut till flera dagar. Förebilden på Öland lockar 250 000 personer på fyra dagar och omsätter 130 miljoner kronor.
Förstudien till den nya skördefesten har gjorts av Tjustbygdens skafferi, LRF, Västerviks turistbyrå, länsstyrelsen och Västerviks Framåt AB.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!