Det var stora lokala protester som tågbanan Västervik-Hultsfred-Växjö lades ner år 1984. Då var det SJ som trafikerade banan. Nu, 40 år senare, lever smalspåret vidare och trafiken mellan Västervik och Hultsfred går tät under sommaren. I dag drivs den av Tjustbygdens Järnvägsförening och Förvaltnings AB Smålandsbanan.
Peter Heller från Tjustbygdens Järnvägsförening berättar att de har drivit banan i över 20 år. Förutom turerna sommartid som är en populär turistattraktion går det beställningståg året om.
– Vi återinvigde trafiken till Västervik 2003. Då hade den stått still sedan 1992.
Mycket har hänt sedan dess. Förutom själva tågen har även miljöerna runt stationerna rustats upp och snyggats till sedan återinvigningen. Nu är hela sträckan Västervik-Hultsfred byggnadsminnesförklarad, och då ingår att bevara miljöerna.
– Trädgården vid stationen i Verkebäck har återställts till sitt 1950-talsutseende och stationshuset i Ankarsrum har renoverats. Där är det både station och lägenheter nu, så det är levande året om. Vi är stolta över att kunna ha en levande järnväg! Även lokstallet i Västervik har fått ett lyft med nio garageplatser för loken.
– De klassiska gul-orange rälsbussarna är samma vagnar som SJ använde på banan, säger Heller.
Smalspårsjärnvägen är som ett levande museum där man kan uppleva hur det var att resa med tåg förr i tiden. Under sommaren går både ångtåg och rälsbussar på sträckan, från 24 augusti till 28 september går det att göra resan på lördagar.