Smidigare och säkrare trafik

I kommunens strategiska plan finns 5 miljoner kronor upptagna för att 2007 bygga en cirkulationsplats vid den i dag ljusreglerade korsningen Allén-Albert Tengers väg år 2007.
Nu kan det i stället bli så att dessa pengar används för att anlägga två helt andra cirkulationsplatser i Västervik.

Lättare nå varuhusen. En andra cirkulationsplats invid vattentornet skulle ge en rad positiva effekter. Bland annat en bra och väl synlig infart till det nya handelsområdet på Kolonivägen. Gamla vägens korsning med Allén skulle också avlastas, liksom korsningen Kolonivägen-Gamla vägen.

Lättare nå varuhusen. En andra cirkulationsplats invid vattentornet skulle ge en rad positiva effekter. Bland annat en bra och väl synlig infart till det nya handelsområdet på Kolonivägen. Gamla vägens korsning med Allén skulle också avlastas, liksom korsningen Kolonivägen-Gamla vägen.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-03-21 00:25
Östersjövägen i området mellan brandstationen, Ö&B och Willys är i dag en plats där både fotgängare och bilister lever ytterst farligt. Bilister gör u-svängar rakt över Östersjövägen eller till och med åker in och vänder på brandstationens utryckningsväg.
Samtidigt har det visat sig att allt fler fotgängare korsar Östersjövägen. På väg till och från gymnasiet via övergångsstället eller på väg mellan Willys och lågprisvaruhusen Cheapy eller Ö&B, där övergångsställe saknas.

- Man parkerar bilen på Willys och medan mamma är inne och handlar mat där så kanske pappa och barn knallar över till varuhusen på andra sidan Östersjövägen, tror projekteringsingenjör Christer Sneitz på tekniska kontoret.
- På senare tid har jag flera gånger sett hur folk som försöker ta sig över Östersjövägen tvingats rädda sig upp i säkerhet på refugen i mitten. Där skulle behövas en cirkulationsplats, säger Christer Sneitz som tagit fram ett idéförslag på en sådan.

Fördelarna med en cirkulationsplats i området Östersjövägen-Dichmans­gatan-Kroken blir många. Förutom säkrare gång- och cykelpassager blir bilarnas hastighet lägre på Östersjövägen utanför Cheapy och brandstationen.
- Såväl framkomlighet som orienterbarhet ökar genom att vänstersväng möjliggörs från Östersjövägen mot Kroken. Dessutom blir det tydligare och bättre avfart mot Gränsö och Norrlandet.

Han har ritat ett idéförslag även på en cirkulationsplats i Allén invid vattentornet. Den skulle ge en rad positiva effekter, såsom bättre tillgänglighet till det nya handelsområdet utmed Kolonivägen, hastighetsdämpning på Allén samt möjlighet till gång- och cykelförbindelse över Allén.

- Vägvisningen till handelsområdet skulle också underlättas. Gamla vägen och dess problemfyllda korsning med Allén avlastas liksom korsningen Kolonivägen-Gamla vägen.

I kommunens strategiska plan har 5 miljoner kronor upptagits för att år 2007 bygga om den stora, ljusreglerade korsningen Allén-Albert Tengers väg i Västervik till en cirkulationsplats. Kanske får nu denna korsning fortsätta vara en, om än moderniserad, trafikljuskorsning.
Den fungerar nämligen mycket bra redan i dag och det skulle dessutom vara svårt att anpassa myllret av gång- och cykelvägar från fyra håll till en ny cirkulationsplats.
De två andra cirkulationsplatserna, som ännu bara finns på idéstadiet, skulle tillsammans - utan utsmyckningar - kosta i grova drag 5,5 milj kronor.

- Alla tre har dock lika stor prioritet i dag, betonar Christer Sneitz som säger att alla kommunala instanser varit positiva till de nya cirkulationsplatserna. Allt handlar bara om hur investeringskostnaderna ska finansieras. Den frågan måste diskuteras vidare.
Rondell är namnet på den runda biten som finns i mitten av en cirkulationsplats. Att nya rondeller i stadsmiljö utsmyckas tycker Christer Sneitz är viktigt.
- De blir ju lite av kommunens ansikte utåt och ska göra både turister och Västerviksbor glada.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om