Snabba svar pÄ turistbyrÄerna
VÀstervik hade lÀngst telefonkö, men fÄr ÀndÄ godkÀnt i VT:s test.
Jakob Franzén pÄ VÀsterviks turistbyrÄ har just nu fullt upp med att hjÀlpa turister som ringer för att planera sin semester. Personalen gör allt de kan för att besvara samtalen sÄ snabbt som möjligt. Foto: MAGNUS GLANS
Foto:
VT har undersökt hur snabb telefonservicen Àr pÄ fyra svenska turistbyrÄer. Turistorterna VÀstervik, Vimmerby, Borgholm och Varberg fick dÀrför pÄringningar samtidigt klockan 10.00 och klockan 13.15 under gÄrdagen.
VÀlkommen till turistbyrÄn i VÀstervik! Vi tar snart emot ditt samtal, svarar en glad automatisk telefonröst nÀr VT ringer pÄ förmiddagen.
Och vÀntan blir inte sÀrskilt lÄng. Inom 24 sekunder besvaras den undrande turistens frÄgor.
PÄ turistinformationen i Varberg fick vi helt utan vÀntetid direktkontakt med personalen.
- Jag Àr anstÀlld just nu enbart för att svara i telefon. Meningen Àr att ingen skall behöva vÀnta, sÀger Hanna, som Àr en av sex sommaranstÀllda pÄ turistbyrÄn.
Ăven vid försöket pĂ„ eftermiddagen svarade Varberg omedelbart.
PÄ Borgholms turist- och resecentrum svarar personalen efter sex sekunder pÄ förmiddagen. PÄ eftermiddagen blev vÀntetiden Ànnu kortare.
- Vi Àr fyra som arbetar hÀr just nu. I juli kommer det fem eller sex sommarjobbare till. DÄ blir vi alltsÄ 9-10 stycken, berÀttar Petra Jansdotter. Alla hjÀlps Ät att besvara frÄgor frÄn presumtiva turister i telefon.
- Det Àr vÀldigt lugnt hÀr just nu, berÀttar Petra. Trycket brukar komma igÄng pÄ allvar först efter midsommarhelgen.
SÀmst i testet blev VÀsterviks turistbyrÄ. Men 53 sekunders vÀntetid fÄr ÀndÄ godkÀnt.
- Det ringer nÀstan hela tiden hÀr, men det Àr inte lika mycket nu som i juli mÄnad, berÀttar sommarvikarien Malin Djerf.
Ăven Jakob FranzĂ©n pĂ„ samma turistbyrĂ„ intygar att det Ă€r en hektisk period just nu nĂ€r mĂ„nga planerar inför semesterveckorna. DĂ€rför kan vĂ€ntetiden periodvis bli nĂ„got lĂ€ngre Ă€n nĂ€r VT ringde.
Under den största rusningstiden pÄ förmiddagar, Àgnar sig tre personer enbart Ät att besvara telefonförfrÄgningar. Under den kommande tiden kommer personalen att utökas ytterligare.
- Men om det Àr fÄ pÄ kö och mÄnga i butiken trappar vi ner pÄ telefonerna. Men vi hÄller hela tiden koll pÄ vÀntetiderna och mÄlsÀttningen Àr att svara sÄ fort vi bara kan.
- Turisternas frÄgor avgör ocksÄ lÀngden pÄ samtalen och dÀrmed kötiden. Vi utför till exempel bokningar till campingen pÄ Lysingsbadet, och det tar ju lÀngre tid Àn att besvara vanliga enkla frÄgor, sÀger Jakob Franzén.
Vimmerby turistbyrÄ dröjde 40 sekunder med att svara pÄ förmiddagen, men endast 15 sekunder efter lunch.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!