Snabba svar på turistbyråerna

Västervik hade längst telefonkö, men får ändå godkänt i VT:s test.

Jakob Franzén på Västerviks turistbyrå har just nu fullt upp med att hjälpa turister som ringer för att planera sin semester. Personalen gör allt de kan för att besvara samtalen så snabbt som möjligt. Foto: MAGNUS GLANS

Jakob Franzén på Västerviks turistbyrå har just nu fullt upp med att hjälpa turister som ringer för att planera sin semester. Personalen gör allt de kan för att besvara samtalen så snabbt som möjligt. Foto: MAGNUS GLANS

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2004-06-18 01:00
Var kan man bo, äta och sova? Frågorna haglar just nu över personalen på landets turistbyråer. Högsäsong närmar sig och många turister vill planera sin semester.
VT har undersökt hur snabb telefonservicen är på fyra svenska turistbyråer. Turistorterna Västervik, Vimmerby, Borgholm och Varberg fick därför påringningar samtidigt klockan 10.00 och klockan 13.15 under gårdagen.
Välkommen till turistbyrån i Västervik! Vi tar snart emot ditt samtal, svarar en glad automatisk telefonröst när VT ringer på förmiddagen.
Och väntan blir inte särskilt lång. Inom 24 sekunder besvaras den undrande turistens frågor.
På turistinformationen i Varberg fick vi helt utan väntetid direktkontakt med personalen.
- Jag är anställd just nu enbart för att svara i telefon. Meningen är att ingen skall behöva vänta, säger Hanna, som är en av sex sommaranställda på turistbyrån.
Även vid försöket på eftermiddagen svarade Varberg omedelbart.
På Borgholms turist- och resecentrum svarar personalen efter sex sekunder på förmiddagen. På eftermiddagen blev väntetiden ännu kortare.
- Vi är fyra som arbetar här just nu. I juli kommer det fem eller sex sommarjobbare till. Då blir vi alltså 9-10 stycken, berättar Petra Jansdotter. Alla hjälps åt att besvara frågor från presumtiva turister i telefon.
- Det är väldigt lugnt här just nu, berättar Petra. Trycket brukar komma igång på allvar först efter midsommarhelgen.
Sämst i testet blev Västerviks turistbyrå. Men 53 sekunders väntetid får ändå godkänt.
- Det ringer nästan hela tiden här, men det är inte lika mycket nu som i juli månad, berättar sommarvikarien Malin Djerf.
Även Jakob Franzén på samma turistbyrå intygar att det är en hektisk period just nu när många planerar inför semesterveckorna. Därför kan väntetiden periodvis bli något längre än när VT ringde.
Under den största rusningstiden på förmiddagar, ägnar sig tre personer enbart åt att besvara telefonförfrågningar. Under den kommande tiden kommer personalen att utökas ytterligare.
- Men om det är få på kö och många i butiken trappar vi ner på telefonerna. Men vi håller hela tiden koll på väntetiderna och målsättningen är att svara så fort vi bara kan.
- Turisternas frågor avgör också längden på samtalen och därmed kötiden. Vi utför till exempel bokningar till campingen på Lysingsbadet, och det tar ju längre tid än att besvara vanliga enkla frågor, säger Jakob Franzén.
Vimmerby turistbyrå dröjde 40 sekunder med att svara på förmiddagen, men endast 15 sekunder efter lunch.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om