Vi har tidigare berättat att sänkningen är på gång, och att den är en del av ett arbete som inleddes redan för sju–åtta år sedan.
Västerviks stad är största tätort i kommunen och sist ut. På övriga orter är det redan sänkt. Först ut var Gunnebo och Verkebäck. Den senaste sänkningen gjordes i Gamleby så sent som den 15 januari i år.
Bakgrunden till förändringen är nollvisionen: att ingen ska dödas eller skadas allvarligt på våra vägar. Där är sänkt hastighet ett sätt. Att bli påkörd av en bil i 50 kilometer i timmen, när man går eller cyklar, motsvarar enligt Trafikverket ett fall från tredje våningen.
Ambitionen var att de nya hastigheterna skulle börja gälla den 5 maj, men så blir det inte riktigt. I alla fall inte överallt. Det uppger kommunens samhällsbyggnadschef, Yasmine Dernelid, som svarar på våra frågor under Christer Ramströms semester.
– Vi har förberett för att byta all skyltning som ska bytas, men jag kan inte säga med säkerhet att det är just på måndag det händer.
Som vi tidigare berättat är det ett stort antal hastighetsskyltar som ska bytas. Totalt har cirka 200 beställts.
– Det är många skyltar som ska bytas och alla kommer inte att kunna bytas under en och samma dag, utan det kommer att ske successivt under maj, säger Yasmine Dernelid.
Och innan de nya skyltarna kommer upp, gäller den nuvarande maxhastigheten på aktuell sträcka. Det säger man i kundtjänsten på kommunens samhällsbyggnadsenhet.
– Det är skyltarna som gäller. Till dess att de är bytta, gäller den hastighet som står på skyltarna.