I lördags larmades SOS om att en 67-årig kvinna i Loftahammar drabbats av hjärtinfarkt. Räddningstjänsten, som har en station två kilometer från kvinnans bostad, fick dock aldrig några larm i sina personsökare. Även ambulansinsatsen blev fördröjd med flera minuter. När insatsen kom fram var det för sent – kvinnans liv gick inte att rädda.
Anders Klarström, presschef på SOS Alarm, förklarar nu vad det var som orsakade haveriet. Det handlar om två allvarliga, separata incidenter, som egentligen inte har med varandra att göra.
– Olyckligtvis inträffar de vid samma händelse. Vi beklagar verkligen att det inte har fungerat som det skulle. Det borde ha gått flera minuter snabbare.
Att ambulansens larm fördröjdes berodde på att SOS inte larmade bilen i Gamleby – som var närmast – utan den bil som stod i Västervik. Först fem minuter senare larmades Gamlebyambulansen.
– Den ambulansen var ledig, men vi uppfattade det inte, säger Anders Klarström.
Varför?
– Det kan jag inte svara på. Vi har pratat med berörd medarbetare, och antingen har man inte sett det, eller så har den inte visat sig i vårt system.
Om det berodde på ett mänskligt misstag eller ett fel i systemet är alltså fortfarande oklart, men SOS går nu igenom sina resurser och system för att se till att det inte sker liknande misstag igen.
– Det är ytterst beklagligt att det drabbar den hjälpsökande, och vi är mycket ledsna över att det har inträffat, säger Anders Klarström.
Vad gäller det uteblivna larmet till räddningstjänsten berodde det, som VT tidigare berättat, på ett tekniskt fel. Larmsignalerna gick inte fram till rätt ”port” i räddningstjänstens system, och syntes därför inte i räddningstjänstens personsökare. Hur det kunde hända är oklart.
–Det går inte att spåra i våra loggar. Det kan vara en programuppdatering hos oss, eller hos räddningstjänsten.
SOS Alarm kommer nu att vidta åtgärder för att säkra larmsystemet ytterligare. Exakt vad som ska göras är inte klart, men en åtgärd kan bli att prova alla signaler och funktioner när systemen uppdateras.
– Vi kanske också måste ändra något så att man över huvud taget inte kan ändra riktningen på signalerna, säger Anders Klarström.