Spirande framtidstro ska locka fler turister

Västervik kan i framtiden bli en turistort att besöka året om. Det visar en rapport som presenterades under tisdagen.

Destination Västervik. Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson, företagsutvecklare Jonas Settlin, Johan Graffman och Västervik Framåts vd Christer Wassborn presenterade analysen av hur Västervik kan utvecklas som besöksmål.Foto: ANDERS StEINER

Destination Västervik. Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson, företagsutvecklare Jonas Settlin, Johan Graffman och Västervik Framåts vd Christer Wassborn presenterade analysen av hur Västervik kan utvecklas som besöksmål.Foto: ANDERS StEINER

Foto:

Västervik2006-11-22 00:25
Rapporten har tagits fram av konsultföretaget Graffman AB, som tidigare arbetat med utvecklingen av kända besöksmål som Åre, Båstad och Gotland. Där har man hittat olika sätt att förlänga säsongen.
- Rapporten visar att även Västervik har förutsättningar att bli en framgångsrik destination. Västervik är mer än sol, bad och Visfestival, säger Johan Graffman.

Hans analys om Västervik som en tänkbar året-runt-destination bygger på intervjuer med 35 personer inom den lokala besöksnäringen och kommunala beslutsfattare. De har bland annat besvarat frågor om synen på Västervik i dag och vilka frågor vill man driva i framtiden. Rapporten visar att Västervik andas optimism och framtidstro efter några tunga år.
- Den gemensamma bilden visar ett jätteengagemang och en stark vilja att utveckla Västervik som destination. Det finns många tankar och idéer. Många lyfter fram att det redan nu finns en hel del för besökare, men inget riktigt som sticker ut. Det behövs något nytt.
Tänkbara utvecklingsområden är skärgården och en integrering av Lysingsbadet med resten av besöksmålet Västervik. Den pittoreska småstaden med bra butiker och nyskapande restaurangverksamhet kan också utvecklas. Rapporten pekar också på behovet av fler evenemang och aktiviteter för besökare.
- Den allmänna trenden är att folk vill ha upplevelser, och att man själv är en del av den. Här kan man utveckla en hel del nytt.
För att kunna genomföra idéerna behövs dock förbättringar i infrastrukturen och bättre transporter inom Västerviks kommun. Attraktivare information och bättre skyltning efterfrågas också.

Rapporten visar att företagen är beredda att ta ett ökat ansvar för utvecklingen och marknadsföringen av besöksnäringen.
- Det finns redan nu försök att fylla varumärket Västervik, men det har saknats enighet om idéerna. Kommunen och näringslivet har dragit åt lite olika håll, men det behövs en kraftsamling runt målen.
Den gemensamma viljan att utveckla Västervik är positiv, menar kommunalrådet Harald Hjalmarsson. Han är övertygad om att framtidens jobb finns inom besöksnäringen.
- Jag är försiktig med att säga vad vi ska göra, men kommunen är beredd att sträcka ut en hand mot näringslivet och skapa de förutsättningar som behövs. Vi kan fixa bättre skyltning, renhållning och belysning, säger Harald Hjalmarsson.

En arbetsgrupp bestående av representanter från näringsliv, kommunen och Västervik Framåt ska nu dra upp konkreta riktlinjer för framtiden.
- Näringslivet vill ha en delaktighet i utvecklingen, och nu sätter vi oss ner och diskuterar vad vi gemensamt vill göra och vad vi ska lyfta fram, säger Katarina Wildhammar, ordförande i Centrumföreningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om