Sprängningar för ny bro kräver stor försiktighet

Sprängningarna för den nya E 22-bron över Botorpsström innebär en svår balansgång för arbetarna från NCC. Nära 14 000 ton berg måste bort på sju veckor, men man får inte ladda med för mycket dynamit. Då riskerar nämligen bron att rasa ihop!

5 000 kubikmeter berg måste tas bort för den nya E22-bron vid Botorpsström söder om Västervik. Arbetet innebär en svår balansgång eftersom man inte vågar spräng alltför nära bron. I stället får man bila bort berget.

5 000 kubikmeter berg måste tas bort för den nya E22-bron vid Botorpsström söder om Västervik. Arbetet innebär en svår balansgång eftersom man inte vågar spräng alltför nära bron. I stället får man bila bort berget.

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-11-17 00:00
Totalt är det 5 000 kubikmeter berg, cirka 14 000 ton, som ska bort, omedelbart söder om Botorpsström på vänster sida av den nuvarande bron från Västervik sett.Av denna volym måste 2 000 kubikmeter knackas bort, eftersom man inte vågar spränga alltför nära det södra brofästet.- Den gamla bron vilar på instabil grund och kan kollapsa. Därför har vi ett larmsystem som omedelbart tänder röda ljus och stoppar trafiken på E 22 om bron plötsligt skulle börja rör sig fler millimetrar än vad som är tillåtet, säger NCC:s platschef Sven Sonnerby.Det nya larmsystemet är helautomatiskt och har funnits inbyggt i brons konstruktion i cirka ett och ett halvt år.- Jag kommer hit och läser av mätutrustningen varje vecka. Då kan jag se hur mycket bron har vibrerat, säger Jonas Lönn från företaget Svevia.Broarbetena har försenats med en månad sedan man fann oväntat höga halter av uran i berget.- I arbetsplanen angavs uranhalten till 30-60 ppm men när vi började jobba uppmättes 200 ppm. Redan vid 80 ppm föreligger anmälningsplikt, säger Maria Berglund, kvalitets- och arbetsmiljöansvarig för brobygget.Hon berättar att man nu efter varje enskild sprängning gör radioaktivitetsmätningar på berg och stenblock som kommit i dagen.- Vi skickar in stenprover efter varje sprängning till Strålsäkerhetsmyndigheten i Stockholm.Vid varje sprängning stoppas trafiken på E 22. När bergssprängarna skjuter en salva vid 11:40-tiden på måndagsförmiddagen lyfter en del av berget ett par meter under de tjocka sprängmattorna av gummi. En del klippblock hamnar ute på vägbanan, där de snabbt skrapas undan av en lastmaskin innan trafiken släpps på igen.Vid varje sprängning mäts vibrationerna i bron av en avancerad gps-utrustning, som via satellit sekundsnabbt skickar mätvärdena till en dator i Växjö.- Och nu får jag direkt "skak-värdet" som ett sms, berättar Sven Sonnerby när hans mobil tio sekunder senare piper till.Brons acceleration, eller skakning, uppmättes denna gång till godkända 1,5 mm/sekundkvadrat. Det bör hålla sig under 2 mm/sekundkvadrat.- Tunga lastbilar och trailers på bron kan dock ge upphov till uppemot 2,8 mm/sekundkvadrat.Enligt Vägverkets senaste flödesmätningar passerar cirka 3 580 fordon per dygn över bron vid Botorpsström.
webb-tv
Den nya bron ska enligt planerna vara färdig att tas i trafik i december 2010. Just nu ligger man dock en månad efter plan sedan sprängningsarbetena tillfälligt fick stoppas på grund av höga uranhalter i berget. Sedan det visat sig att lagen felaktigt anger lite för låga gränsvärden har dock arbetet fått återupptas igen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om