Stångådalsbanan hotad ? däremot inte Tjustbanan

Västervik2004-12-10 00:25
Ett kraftigt fall i antalet resande har gjort att Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping har blivit nedläggningshotad. Myndigheten Rikstrafiken har ifrågasatt banans framtid.
? Men än har inga beslut tagits, betonar Bosse Andersson, utredare på Rikstrafiken.
Rikstrafiken upphandlar interregional trafik. I klartext betyder det att myndigheten är en viktig medfinansiär på både Stångådalsbanan och Tjustbanan mellan Linköping och Västervik.

Stångådalsbanan hamnade i farozonen i och med att Rikstrafiken hamnat i ekonomisk kris. I det läget började myndigheten tittat över vilka linjer man ska prioritera.
Någon nedläggning kommer inte under de närmaste åren. Rikstrafiken har skrivit ett samarbetsavtal med länstrafikbolagen i Kalmar och Östergötland. det gäller fram till 2008, innan dess kan Rikstrafiken inte dra sig ur Stångådalsbanan.

Vilken betydelse har Stångådalsbanan för Tjustbanans överlevnad?
Svaren varierar.
? För oss i Linköping är Tjustbanan och Stångådalsbanan nästan samma sak. Genom större delen av Linköpings kommun har banorna gemensam sträckning, svarar Göstas Gustavsson (c), kommunalråd i Linköping.
Han varnar för en domino-
effekt som kan drabba även Tjustbanan.

Bruno Nilsson, utvecklingsledare med ansvar för infrastrukturfrågor i Västerviks kommun, tror inte att de båda banornas öden är sammanflätade.
? När banverket valde att satsa på hela sträckan från Linköping till Åtvidaberg på Tjustbanan tycker jag att man visade att Tjustbanan prioriteras högre.
Däremot har Tjustbanan förmodligen haft nytta av att ha gemensam sträckning med Stångådalsbanan närmast Linköping. De förbättringar av banan som planeras och de förkortningar i restiden som förbättringarna leder till kan man dra nytta av på två sträckor istället för en.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om