Stänger butiken – allt på webb

Om drygt en månad stänger butiken Stygn. Ägarna ska istället satsa på sitt klädmärke och sin webbshop.

Klädmärke. Matilda Eliasson och Jennie Caminita har drivit butiken Stygn i ett år. I slutet av oktober stänger de butiken för att helhjärtat satsa på att sälja barnkläder online.

Klädmärke. Matilda Eliasson och Jennie Caminita har drivit butiken Stygn i ett år. I slutet av oktober stänger de butiken för att helhjärtat satsa på att sälja barnkläder online.

Foto: Elin Lönn

Västervik2016-09-16 09:30

I slutet av oktober stänger Matilda Eliasson och Jennie Caminita sin butik Stygn. Butiken öppnade för ungefär ett år sedan, i samband med att de startade sitt eget barnklädmärke Cut my milk. I butikslokalen ovanpå Hemtex i centrala Västervik har barnkläderna samsats med textilier och sytillbehör. Klädmärket kommer dock att leva vidare fast via en webbshop och via försäljning i klädbutiken Avenue 68.

– Tyger och sytillbehör är inget vi vill ha i en webbshop. Därför backar vi och går tillbaka till vår grundidé att sy barnkläder, säger Matilda.

Barnkläderna sys av Matilda och Jennie själva och alla tyger är certifierade enligt Gots – global organic textile standard. Många av kunderna är redan medvetna om ekologiska material.

– Det är många kunder som köper presenter till andra som därmed får upp ögonen för ekologiskt, säger Jennie.

Ägarna har lärt sig mycket under året och de är glada över att de behåller sitt företag. Och trots att det känns tråkigt att stänga Stygn så känns det ändå rätt.

– Det är sorgligt, men vi är vid gott mod. Vi omstrukturerar och gör det vi tror på mest, säger Matilda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om