Stärkt skydd för bankkund som placerar i värdepapper

1 november träder en ny lag om värdepappersmarknaden i kraft. Den innehåller detaljerade regler för hur banker och värdepappersbolag ska arbeta med placeringar och placeringsrådgivning.
- Den nya lagen innebär bland annat att alla som handlar med finansiella instrument kategoriseras i tre olika grupper, säger Camilla Elmgren på Nordea i Västervik.

Ännu bättre skydd. Vi ska ta reda på exakt vilken kunskap och erfarenhet kunden har och hur stor risk han/hon är beredd att ta. Enligt den nya lagen är vi på banker skyldiga att försäkra oss om att kunden verkligen förstår hur värdepapper är uppbyggda och vilken risk som finns med olika placeringar, säger Camilla Elmgren på Nordea i Västervik. Foto: Anders Steiner

Ännu bättre skydd. Vi ska ta reda på exakt vilken kunskap och erfarenhet kunden har och hur stor risk han/hon är beredd att ta. Enligt den nya lagen är vi på banker skyldiga att försäkra oss om att kunden verkligen förstår hur värdepapper är uppbyggda och vilken risk som finns med olika placeringar, säger Camilla Elmgren på Nordea i Västervik. Foto: Anders Steiner

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-10-06 00:25
Den nya lagen bygger på ett EU-direktiv som innebär att de flesta länder i Europa får samma grundläggande regler för handel med finansiella instrument som exempelvis fonder och aktier.
Främsta syfte med lagen är att stärka skyddet för den som placerar i värdepapper, eller får råd om placeringar. Lagen gör det också enklare att köpa och sälja värdepapper över nationsgränser.

- Lagen sätter kunden än mer i fokus och ställer ännu högre krav på oss i rådgivarrollen. Vi har redan ett omfattande kundskydd vid rådgivning, köp och försäljning av värdepapper, men lagen stramar upp reglerna vilket gynnar dig som kund, säger Camilla Elmgren som inte tror att kunden kommer att märka någon större skillnad efter den 1 november.
- Det är vi som gör jobbet. Kanske kunden märker att vi ställer lite flera frågor inför en placering. Anledningen till detta är att vi enligt den nya lagen är skyldiga försäkra oss om att kunden verkligen förstår hur värdepapper är uppbyggda och vilken risk som finns med olika placeringar.

Den nya lagen indelar kunder i tre kategorier, med olika omfattande kundskydd. Störst skydd får de som inte yrkesmässigt arbetar med placeringar. Kunder i den här kategorin kallas enligt den nya lagen för "icke professionella kunder".
- Hit hör 99 procent av alla våra privat- och företagskunder i Norden, säger Camilla Elmgren.
Övriga kunder, den minoritet som på olika sätt yrkesmässigt arbetar med placeringar, kategoriseras antingen som "professionella kunder" eller "jämbördig motpart".
Jämbördig motpart är kund som själv har tillstånd att bedriva handel med värdepapper. En kund i den här kategorin har lägst kundskydd.

- När en icke-professionell kund vill placera pengar börjar vi alltid med att göra en placeringsplan. Så har vi faktiskt jobbar i flera år redan. Lagen stramar ytterligare upp det arbetssätt vi redan i dag tillämpar.
- Vi upprättar en riskprofil på kunden. Vad är syftet/målet med placeringen? Hur länge kan kunden avvara sina pengar?

- Vi ska ta reda på exakt vilken kunskap och erfarenhet kunden har och hur stor risk han/hon är beredd att ta. Vi ska också informera noga om för- och nackdelar med olika typer av placeringar, säger Camilla Elmgren.
Alla bankmän som jobbar med placeringar och -rådgivning måste vara licensierade. Deras kompetens är certifierad och kontrolleras i samband med årliga prov.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om