Sommarresenär Nils Erik Sääf från Åtvidaberg vänder hemåt vid perrongen i Åtvidaberg när högtalarrösten meddelar att tåget mot Västervik är inställt och ersatt med buss.
– Jag klarar inte att resa med min rullator på bussen. Det fungerar helt enkelt inte, säger han.
Nils Erik reser gärna med Tjustbanan och även en tur med Smalspårsjärnvägen till Hultsfred men när tågen är inställda blir det inga resor. Han menar att det här självklart inte bara är ett problem för de som nöjesreser. Att tågen ersätts med buss gör att järnvägen inte uppfattas som pålitlig. Pendlare och affärsresenärer måste kunna vara säkra på att komma fram i tid utan orosmoment. Risken med ständiga ersättningar är att de kanske väljer ett annat färdmedel.
– Det här med att tågen är på service ska inte påverka trafiken, säger Nils Erik. I en organisation som KLT borde det vara av största prioritet att tågen rullar enligt tidtabellen.
Tågansvarig på KLT, Karl-Gustaf Åberg, säger att ambitionen naturligtvis är att tågen ska gå.
– Ersättningsbussar är dyrt och det är inget vi tycker är bra, men nu är det fyra tåg som är inne på reparation i Nässjö samtidigt. Ett oljefilter i motorerna är ur funktion och gör att de går varma. Fyra tåg står på verkstad och vi räknar med att få ut dem i trafik inom någon dag.
Under måndagen var det fyra resor med Tjustbanan som ersattes av buss.
– Månaderna februari-april var riktigt bra, väldigt få inställda turer. Sedan blev det lite problem i maj och nu i juni än mer på grund av motorfelet, säger Karl-Gustaf Åberg.