Stor pilotskicklighet då SM-flyg avgjordes

Unge Daniel Ryfa, i klassen advanced, blev mästare i konstflygning då årets SM-tävlingar avgjordes i Västervik. Daniel formligen upphävde tyngdlagen med sina fenomenala flygningar!

Överst ses svenske mästaren Daniel Ryfa på marken och i luften med sin Yak 55M. Han bjöd på ofattbara flygningar med sin motorstarka, ryskbyggda konstflygningsmaskin. Nederst ses Tobias Holmgren, vinnare i klassen intermediate, på marken och i luften med sin rykande dubbeldäckare av typen Pitts S2C.

Överst ses svenske mästaren Daniel Ryfa på marken och i luften med sin Yak 55M. Han bjöd på ofattbara flygningar med sin motorstarka, ryskbyggda konstflygningsmaskin. Nederst ses Tobias Holmgren, vinnare i klassen intermediate, på marken och i luften med sin rykande dubbeldäckare av typen Pitts S2C.

Foto: Steiner Anders

Västervik2008-08-25 00:06
Det är som att se de duktigaste simhopparna: hur fasen kan de hinna uppfatta sitt läge i luften?Åskådarna i publiken på Mommehål trodde knappt sina ögon när Daniel Ryfa kastade sig runt i luften med sin vrålande, ryskbyggda Yak 55M vid lördagens avslutning.- Så där går inte att göra med ett flygplan, hördes en lätt chockad motorflygare säga när Daniel hängde helt still och hovrade med sin motorstarka maskin. Eller när han direkt efter lättning rollande steg lodrätt tvåhundra meter.Man blev inte mindre imponerad då Daniel Ryfa gjorde en snäv "inverterad looping" med flygplanets ovansida vänd utåt i den vertikala svängen. Piloten utsätts här för en ganska obehaglig negativ g-belastning när allt blod vill tryckas upp i huvudet.I en vanlig looping, brant sväng eller i en kraftig upptagning efter dykning utsätts piloten för positiva g-krafter när allt blod i stället vill lämna huvudet.- Daniels Yak 55M är en kortvingad version. Det lilla lätta flygplanet, med en niocylindrig stjärnmotor på 360 hästkrafter, har en rollhastighet på imponerande 450 grader i sekunden. En roll tar bara åtta tiondels sekund, säger ava-piloten Joakim Grepe som varit med och utbildat Daniel Ryfa i avancerad flygning.- Daniel har lärt sig även de svåraste manövrar snabbt. Det är bara tre, fyra år sedan han började, säger Joakim som just denna helg tjänstgjorde som en av flera SM-domare.En Yak 55 är extra stark i konstruktionen för att vingbalkar och annat ska tåla mycket de höga g-krafterna. Såväl positiva som negativa. Även de övriga av de totalt tiotalet deltagande piloterna var duktiga i att vända och vrida på sina maskiner inom den en kubikkilometer stora tävlingsboxen ovanför Mommehåls flygplats.Nämnas kan vinnaren i "mellanklassen" intermediate, Tobias Holmgren, som med sin rökaggregatförsedda dubbeldäckare Pitts S2C skickligt for som en smörklick i en het stekpanna kors och tvärs genom luften.Tävlingarna fick avblåsas vid 15-tiden på lördagen då molnbasen blivit alltför låg, blott 300 meter.- Men vi är ändå nöjda eftersom deltagarna fått genomföra många flygningar, säger tävlingsledare Eva Reinmüller.Slutresultat:Sportsman (nybörjarklassen): 1) Peter Sallnäs, 74,94 procent; 2) Patrik Sjöberg, 72,60; 3) Per Bankvall, 71,19.Intermediate: 1) Tobias Holmgren, 59,84 procent; 2) Wolfram Meyer, 57,11.Advanced: 1) Daniel Ryfa, 79,12 procent, 2) Lars Najbjerg, 69,72; 3) Sören Dolriis, 63,96; 4) Nils Jönsson, 53,83.100 procent innebär att samtliga flygningar är fullständigt perfekta. För varje miss piloten gör görs ett avdrag. Slutresultatet är ett snitt för alla flygningar piloten gjort.
Luftens Formel 1
Den som redan har ett motorflygcertifikat kan gå ett steg vidare och börja konstflyga. Eller aerobatic som det också kallas.En vidareutbildning i avancerad flygning ger piloten möjlighet att finslipa sin flygskicklighet och han/hon lär sig att kontrollera planet i alla olika flyglägen och -hastigheter. En ava-pilot flyger loopingar, rollar, spin och andra ännu mer avancerade manövrar. Därefter kan man börja träna för tävlingar och uppvisningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om