Det är ett ovanligt bra år för Ung Företagsamhet på gymnasiet i Västervik. Från regionfinalen på Kalmarmässan kom skolan hem med fem vinster som ska mäta sig med landets allra bästa, 28-29 maj.
Sex tjejer från ekonomitrean och tre killar från samhällstvåan vässar på sina presentationer inför finalen.
Tjejernas lintrasa och killarnas jobbsökar-app har fött drömmar om framtiden efter skolan.
– Jag tror att vi kan leva på vårt företag. Det finns stor nyfikenhet för vår produkt, säger Linnéa Westerlund, försäljningsansvarig i företaget Clinkit.
Clinkit tävlar i två kategorier i Älvsjö. Årets vara samt årets ekologiskt hållbara UF-företag.
Killarnas vann årets socialt hållbara företag samt årets innovation i regionfinalen.
Dessutom utsågs Västervik som årets UF-skola, för att alla elever kan driva UF-företag på skoltid. Näst bästa UF-skola? Gamlebygymnasiet.
– Det är stort att få tävla om titlar. Det har inte hänt under mina tre år här, säger läraren Martin Joelsson som hade 55 tävlande elever från skolan på Kalmarmässan.
Med sin trasa av lin ger sig Cilnkit på att utmana kökens odödliga wettextrasa.
– Vi är trötta på kökstrasor som luktar illa. Vår produkt har mycket mindre bakterietillväxt och torkar snabbare. Den är producerad av lin som odlats i Europa. Plantan tar upp mycket koldioxid. Trasan är lite dyrare (85 kronor) men det håller upp till 30 år och är ekonomiskt överlägsen, berättar ekonomiansvariga Himla Ernfridsson.
De beställer rullar med lintyg. På kvällarna i Ellen Keyskolans lokaler klipper de till, fållar och paketerar. Spillbitarna blir till mindre "pads" för smink och rengöring.
Det kräver mycket arbetsinsatser utanför skoltid och på sikt behöver de hitta annan arbetskraft. En annan utmaning är att nå ut till butikerna med produkten.
– Hittills har vi mest varit på olika marknader. Intresset har varit stort, säger produktionsansvariga Amanda Matsson.
UF-killarna bakom Corensa valde ett företagsnamn som ska klinga seriöst och formellt, inte bara coolt. Ändå är målgruppen unga personer mellan 14 och 25 år.
Produkten är en app (Hourly) för mobiltelefonen, där man kan hitta jobb.
– Vår egen design. Vi har byggt den från grunden. Den är snygg, enkel och snabb, tycker Erik Apelqvist.
Liknande finns redan i storstäderna, nu tar Corensa den till Västervik och regionen. Sex företag är anslutna och 200 jobbsökande användare registrerade.
– Vi tror att vi kan leva på den här produkten efter skolan, är de övertygade om.