Stormig resa för Gotlandsbåten

Livet som uppstickare i Gotlandstrafiken har inte varit enkelt för Gotlandsbåten AB.

Reklambild på den första tilltänkta Gotlandsbåten. Båten kom aldrig i trafik i Östersjön.

Reklambild på den första tilltänkta Gotlandsbåten. Båten kom aldrig i trafik i Östersjön.

Foto: Gotlandsbåten AB

Västervik2016-11-08 17:45

Det var för ganska exakt fyra år sedan, november 2012, som ett konsortium lett av Gotlandsentreprenören Pigge Werkelin avslöjade sina planer om planerna på färjetrafik till och från Västervik. Under våren 2013 klarnar konturerna: Gotlandsbåten AB ska bli en lågprisutmanare till etablerade Destination Gotland. Färjetrafiken till och från Gotland har varit hårt reglerad i avtal. Destination Gotland får statsstöd för att upprätthålla en fullgod trafik året runt.

Siktet ställs in på trafikpremiär sommaren 2014. En färja hittas i Grekland. Under våren 2014 berättar VT om förberedelserna. Personal rekryteras och utbildas på Hotell Fängelset i Västervik. Biljettförsäljningen startar och rapporteras gå bra.

En liten detalj bara – reparationerna av färjan drar ut på tiden. I flera omgångar tvingas bolaget skjuta upp trafikpremiären. I slutet av juni tvingas bolaget ställa in all trafik för säsongen.

Senare den hösten meddelar Gotlandsbåten att det inte blir någon trafik 2015 heller. Bolagets verksamhet dras ner på sparlåga. Personalen inklusive vd:n Lars Meijer sägs upp. Delägaren Ralph Axelson sätts in som oavlönad vd. Hans främsta uppgift är att hitta en ny färja som kan gå i trafik sommaren 2016.

Uppdraget lyckas, och den 30 april i år ägde premiärturen rum. Den gick inte bara enligt tidtabell. Nytt inofficiellt hastighetsrekord för bilfärja mellan Gotland och svenska fastlandet slogs: En timme och 54 minuter.

Under sommaren går trafiken enligt tidtabell, med undantag för några inställda turer på grund av stormigt väder. Däremot dyker ett annat orosmoln upp. Destination Gotland svarar på konkurrensen med kraftigt sänkta priser. Ett priskrig bryter ut.

I september är säsongen avslutad, och verksamheten summeras. Bolaget konstaterar att man nått sina mål när det gäller antalet resande, men att priskriget kostat på. För att kunna fortsätta med trafiken sommaren 2017 krävs ett kapitaltillskott på 30 miljoner kronor.

Framförallt vädjar vd:n Ralph Axelson till turistnäringen på Gotland. De har vunnit på den skärpta konkurrensen. Antalet turister och därmed gästnätter har ökat kraftigt. I Gotlandsmedier höjs dock varningar: Det finns få stora aktörer inom besöksnäringen på Gotland som kan skjuta till några större belopp.

På tisdagen den 8 november meddelar Gotlandsbåten ett besked som liknar det som man gav två år tidigare: Det blir ingen trafik kommande sommar, bolagets verksamhet går ner på sparlåga och Ralph Axelson blir oavlönad vd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om