Stororder till Ankarsrum
Ankarsrum har plockat hem en stororder värd upp till 30 miljoner kronor på årsbasis. Kunden är en europeisk vitvarutillverkare - och det är inte Electrolux.
Traction är inte nöjd med förlustsiffrorna, men hänvisar inför aktieägarna till det åtgärdspaket som VT skrivit om tidigare.
Paketet innebär att 47 anställda får gå, och att en del av tillverkningen läggs ut på underleverantörer runt om i världen. Samtidigt görs en satsning på produktutveckling i närmare samarbete med kunderna.
I en intervju med VT för några veckor sedan sade ledningen att man trodde att det skulle vara realistiskt att fördubbla produktionen, även med den krympta arbetsstyrkan. De antydde att det fanns order inom räckhåll.
En sådan nämns i Tractions bokslutskommuniké. Efter årsskiftet har Ankarsrum fått en stororder från en europeisk vitvarutillverkare.
På Ankarsrums Industries vill man inte avslöja namnet på kunden än - men det är inte som annars är lätt att tro den gamla ägaren Electrolux. Det är en helt ny kund, enligt ledningen.
Till hösten ska arbetet med den ordern påbörjas. Enligt Traction förväntas årsomsättningen i Ankarsrum stiga med upp till 30 miljoner kronor tack vare ordern.
Ägaren skriver att Ankarsrum bör kunna visa ett positivt resultat 2006, och visa god lönsamhet 2007.
Ankarsrum är inte det enda dotterbolaget som Traction äger som går med förlust. Detsamma gäller för företaget Gnosjöplast. Båda företagen har fått nya vd:ar under hösten.
Traction skriver som en kommentar till bolagens förlust att det ingår i Tractions affärsidé att gå in i företag som är i behov av förändring.
- Initialt går företagen ofta med förlust, vilket är negativt, men samtidigt måste vi acceptera att ett förändringsarbete tar tid.
I affärsidén ingår att Traction säljer bolaget när förändringen är genomförd och det finns köpare som är "bra för företaget" och som är beredd att betala ett marknadsmässigt pris.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!