- Larmet gick i söndags kväll när temperaturen börjat bli för hög i våra kyldiskar och kylrum, säger butikschef Peter Zeylon som berättar att flera kompressorer då hade stannat eller till och med skurit sedan allt köldmedium, köldmedelsvätskan i livsmedelsbutikens stora kylanläggning, runnit ut.
Just denna dag var det extremt varmt och kvalmig i Västervik.
- Temperaturen steg snabbt och vi tog omgående beslutet att kasta allt som fanns i diskar och kylrum. Vi ville inte riskera att någon kund skulle bli magsjuk.
Ost, mjölk, kött, pålägg och en rad andra livsmedel för hundratusentals kronor kastades som avfall i containrar. Peter Zeylon vill inte gå in på det exakta värdet av all mat som fått kastas, men säger att det handlar om mycket stora belopp.
Under både måndagen och tisdagen rådde total brist på samtliga kylvaror hos Willys i Västervik.
- Vi fick snabbt hyra in två stora kylbilar i vilka vi kunde lasta in allt livsmedel vi fick levererat i måndags morse. Tisdags leverans lyckades vi stoppa, så att den kunde stå kvar i kylrummen på respektive terminal, säger Peter Zeylon.
Nu fungerar allt åter perfekt med kylarna på Willys, sedan man tidigt på onsdagsmorgonen med lastbilar fått och monterat sex nya kompressorer á 65 000 kronor från Danmark.
- Min personal, och även många tillresta frivilliga från andra Willysbutiker i Småland, har ställt upp och jobbat hårt de senaste dygnen för att återställa allt. På onsdagsmorgonen kunde vi äntligen börja plocka in nya, fräscha matvaror i kyldiskar och kylrum.
- Tyvärr är det sista ledet, det vill säga kunderna, som drabbas hårdast vid sådana här haverier. Vi har haft stora skyltar uppsatta runt om i butiken där vi informerar om det beklagliga haveriet. Nu är alla kunder välkomna åter. Nu kan man köpa allt som vanligt.
- Kylstoppet inträffade under absolut värst tänkbara tidpunkt, mitt under Visfestivalsveckan när massor av människor finns i Västervik, säger Peter Zeylon som har försäkringar men ändå kommer att drabbas hårt av flera självrisker.