Strejk gav Bonny övertid
Hamnstrejk försenade fartyg i Västervik.
Bonny Ankarman fick strejka ensam i hamnen. Foto: Magnus Glans
Foto:
I Västervik hamn skulle tre medlemmar i Transportarbetareförbundet ha strejkat.
Två av dem var dock sjuka.
En låg hemma med hög feber, medan den andre just nu arbetsprövar efter en olycka och ändå inte skulle ha börjat jobba förrän klockan 15.
Endast kranföraren Bonny Ankarman blev därför kvar att delta i den strejk som fick till resultat att han efteråt fick jobba en timmes övertid för att hinna bli klar med lastningen av fartyget Nordcarrier.
- Utan strejken hade vi utan vidare hunnit bli klara före ordinarie arbetstidens slut klockan 16, säger Bonny Ankarman.
- Nu går det nog åt att jag får jobba ett par timmars övertid för att vi ska hinna lasta båten klar, sade Bonny Ankarman strax efter klockan 12.
Utan övertid hade Nordcarrier tvingats ligga still hela helgen i Västervik med sin last av 1500 ton pellets till ett värmeverk i Stockholmstrakten.
- Direktiven om tretimmarsstrejken kommer från centralt håll. För oss medlemmar är det bara att rätt oss efter dem, säger Bonny Ankarman.
Anledningen till tretimmarsstrejken är att ett direktiv om tillträde till marknaden för andra gången ska behandlas i Europarlamentet.
Enligt Transportarbetareförbundet skulle direktivet innebära dramatiskt försämrade möjligheter till tryggad sysselsättning och säkra löne- och anställningsvillkor.
Enligt arbetsgivarsidan, Transportgruppen, har de fackliga organisationerna länge hindrat nya företag från att bedriva godshantering i hamnarna.
Jan Appelgren, vice VD i Sverige Hamnar, befarade före fredagens tretimmarsstrejk att konsekvenserna kunde bli "ofantliga för branschens kunder".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!