Stridsbåt ska rekrytera unga till Sjövärnskåren

Den kom farande i 40 knop på Gamlebyviken och fickparkerade elegant i Fiskarehamnen. Är det militärövning? undrade någon.

Stridsbåt 90E, med förre Västerviksbon Magnus Holmbom på den högra förarplatsen, på väg in i Fiskarehamnen. På väg ut på fördäck ses sambon Malin Bertilsson. Foto: Ola Axman

Stridsbåt 90E, med förre Västerviksbon Magnus Holmbom på den högra förarplatsen, på väg in i Fiskarehamnen. På väg ut på fördäck ses sambon Malin Bertilsson. Foto: Ola Axman

Foto: Ola Axman

Västervik2012-07-06 18:43

Nej, det är Sjövärnskåren som är ute och rekryterar. Med en före detta Västerviksbo som befälhavare.

Båttypen är av typen Stridsbåt 90E, byggd på Storebrovarvet i Västervik till försvarsmakten. Den kunde lasta tio fullt utrustade soldater.

Stridsbåt 90 E hade i motsats till den "riktiga" och mer än dubbelt så stora Stridsbåt 90H ingen beväpning alls. Den har ett oerhört starkt skrov i kompositlaminat med kolfiber och vinylester, till skillnad mot sin storebror som är byggd i aluminium och stål.

- Den här båten byggdes 1996 och tillhör i dag oss på Sjövärnskåren i Stockholm. Den har bara gått 3 000 timmar. Vi fick överta den av försvaret, säger Magnus Holmbom som är uppvuxen i Västervik.

Han driver till vardags både restaurangen och kursgården Märsgarn på Berga örlogsskola i Stockholms skärgård och denna stridsbåt är något av hans tjänstebåt.

På Märsgarn lär han bland annat ut konsten att köra stridsbåt fort och säkert mellan kobbar och skär. Han ingår därtill i försvarsmaktens speciella kocklandslag, som de senaste åren blivit internationellt känt för sin utsökta mat. Som inte går riktigt lika snabbt - att laga till.

- Vi körde ned från Märsgarn till Västervik på fyra timmar häromdagen. Vi höll en marschfart på 37 knop, säger Magnus som under några dagar håller till vid familjens sommarstuga på Äppeludden i Gamlebyviken.

- För Sjövärnskåren är båten suverän i vårt rekryteringsarbete. Det kommer alltid fram många intresserade och ställer frågor. Då berättar jag dels om själva båten och dess egenskaper, men även om alla jobb som finns att söka inom försvarsmakten.

40 knop i fredstid

Stridsbåt 90E klarar 40 knop, men byggdes för att man vid behov ska kunna ta bort en strypning i motorn som gör att den går betydligt fortare.

Tolv meter långa Stridsbåt 90E tillverkades av Storebrovarvet i Västervik. Båtarna drivs av en 14-liters V8-diesel från Scania på upp till 800 hästkrafter, kopplad till ett vattenjetaggregat från Rolls-Royce KaMeWa.

Vattenjetstrålen gör farkosten ytterst lättmanövrerad. Den kan svänga runt sin egen axel och i princip "stå stilla och hovra" som helikopter. Genom att vända vattenstrålen framåt och ge full gas kan man stanna på en och en halv båtlängd från 40 knops fart!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om