Sven Yrvind i sjödrama

- De fem dygnen över Nordsjön till Skottland var vädermässigt de mest tuffa. Det blåste 24 meter i sekunden och vågbergen kom dånande som jättelika backar rakt emot oss. - Vi satt nere i den blöta och svinkalla ruffen med överlevnadsdräkterna påtagna. Båten läckte överallt och det rann vatten om dynorna när vi satte oss på dem.

Nordsjön var värst. De fem dygnen över Nordsjön var de mest dramatiska vädermässigt, säger jordenruntseglaren Sven Yrvind (tidigare Lundin) som på onsdagen återkom till Västervik efter ytterligare en tuff Atlantsegling som avslutades förra veckan. Foto: Anders Steiner

Nordsjön var värst. De fem dygnen över Nordsjön var de mest dramatiska vädermässigt, säger jordenruntseglaren Sven Yrvind (tidigare Lundin) som på onsdagen återkom till Västervik efter ytterligare en tuff Atlantsegling som avslutades förra veckan. Foto: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Västervik2007-12-13 00:05
Sven Yrvind, tidigare med efternamnet Lundin, har just återvänt hem till Västervik från Florida i USA efter att i dagarna ha avslutat ännu en Atlantsegling. I en mer än 30 år gammal Albin Vega...Projektet tog sin början i somras när Sven Yrvind erbjöd sig att som däcksman och mentor segla med den blott 20-år gamle Thomas Grahn från Hunnebostrand i Bohuslän. Åtminstone till Skottland.- Hans kompis hade hoppat av i sista stund och jag beslutade mig för att hjälpa Thomas. Det blev att jag seglade med hela vägen till Jensen Beach i Florida, dit vi anlände förra onsdagen efter 5800 distansminuters nonstopsegling under 56 dygn.Den 24 september lämnade Thomas och Sven Ellös med segelbåten Maja, en Albin Vega från 1973.- Den visade sig läcka på de flesta ställen, både i sittbrunn och genom rufftak. När det blåste uppemot 24 meter på Nordsjön tvingades vi sitta i överlevnadsdräkter nere i ruffen de sista dygnen till Edinburgh.- Det hårda vädret till trots var det en mäktig känsla att sitta där i ett litet plastskrov som i månskenet forsade fram över dessa enorma vågberg, säger Sven Yrvind som är Sveriges mest erfarna jordenruntseglare i en rad olika farkoster som han ofta byggt själv.Till slut var det så blött nere i Majas ruff att det rann om dynorna när Sven och Thomas satte sig.Thomas Grahn hade hela tiden tänkt korsa Atlanten på det "normala" sätter, alltså ned längs Europas kust till Kanarieöarna och sedan därifrån över Atlanten. Allt ändrades dock i samma stund han mötte Sven Yrvind.- Vi ska inte alls ta "solskensrutten", tyckte äventyraren Sven Yrvind som i stället föreslog att man skulle gå en lite nordligare bana. Allt för att få bättre undanvind.Seglarparet gick därför direkt från Irlands Sydspets mot Florida. Nonstop.I Belfast varnade ortsborna svenskarna från att fortsätta. Oktober är en farlig tid att ge sig av på, sade man. Ni riskerar drabbas av sydliga stormar.- I stället blev det nordlig kuling. Då stack vi iväg direkt. När vi rundade Irlands sydöstra udde vred den hårda vinden över mot ost. Medvind! Vi hade en enorm tur och gjorde 12 knop över grund under flera dygn, säger Sven Yrvind som berättar att hela skrovet vibrerade under de halvminutlånga surfarna.Utanför Biscaya började allvarliga problem dyka upp. Maja började en natt läcka våldsamt via självlänsarna och sidoboxarna i sittbrunnen fylldes. Vattnet rann vidare ned i kölsvinet. En förlisning var inte långt borta.-Vi vaknade av att elsystemet var helt utslaget cirka 200 distansminuter väster om Madeira. Vattnet hade stigit över batteriernas poler. Vi lagade med slangklämmor, vaselin och nya slangar. Livsmedel i kölsvinet hade jag tack och lov slagit in i dubbla plastpåsar, men mycket smakade och luktade ändå diesel efteråt.Frånsett att alla segel skörades och dieselmotorn pajade totalt, så gick resten av Atlantseglingen bra. Vädret var bra under hela sträckan.- På ett ställe fick vi uppleva det helt unika fenomen som kallas "Sankt Elmos Fire". Efter flera varma dagar med åskväder på avstånd blev luften oerhört elektriskt laddad. Vid ett tillfälle formligen glödde antenner och vant av laddningen, berättar Sven Yrvind.Han tycker den nyss avslutade seglatsen varit mycket rolig och intressant.- Söder om Biscaya började vi bada varje dag. I bland simmade vi tillsammans med delfiner mitt ute på havet!Våren 2008 ska Thomas Grahn ensam segla hem Maja till Sverige. Han beräknas anlända till Hunnebostrand någon gång under försommaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om