Svenskt ambulansflyg: Det behöver vi för att landa

Svenskt Ambulansflyg kommer att använda alla flygplatser där det går att landa. Men att man väljer flyg före ambulans eller helikopter är inte självklart i alla situationer.

Att ambulansflyg kommer landa i framtiden i Västervik är möjligt, om alla kriterier som behöver uppfyllas uppfylls, enligt Svenskt Ambulansflyg.

Att ambulansflyg kommer landa i framtiden i Västervik är möjligt, om alla kriterier som behöver uppfyllas uppfylls, enligt Svenskt Ambulansflyg.

Foto: Adam Ihse/TT

Västervik2021-12-04 12:00

Ambulansflyg används i första hand när patienter ska transporteras mellan sjukhus. Det kan handla om en patient som behöver hjärtkirurgi på ett specifikt sjukhus, eller ett för tidigt fött barn. Vid akutfall och olyckor används ofta en helikopter, som kan landa var som helst, eller en vägambulans. 

För att ett ambulansflyg ska kunna landa krävs dock en hel del. Landningsbanan måste vara tillräckligt lång, och det måste finnas en beredskap för att ploga banan och öppna grindar. Det behövs även system för instrumentinflygning. Svenskt Ambulansflyg har inte sett några registrerade uppgifter om instrumentinflygning i Västervik, eller att banan förlängts till 1 200 meter.

Enligt Mariann Holmberg, presskontakt på Svenskt Ambulansflyg, kommer man att nyttja alla flygplatser där det går att landa. Samtidigt finns det flera faktorer som avgör om man i en specifik situation väljer flyg eller ambulans för en transport. Hur lång tid tar det att öppna flygplatsen och förbereda banan, i förhållande till restiden med bil? Går det snabbare att ta vägambulansen kanske man gör det i stället. 

Ralph Löfberg, som är ansvarig för flygplatsen på konsultbasis åt kommunen, menar att alla frågorna går att lösa tekniskt – om man bara vill. Nummer ett är dock att avverka de träd som krävs för att man ska uppfylla hinderfriheten på den del av banan som förlängts. 

– Sedan får man ta det steg för steg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!