"Swebus kör för fort"
I kölvattnet av den tragiska bussolyckan i Uppland i tisdags har bussarnas hastighet börjat debatteras.Gunilla Stieng från Blackstad har erfarenhet av bussar som kör för fort.
Kritisk mot snabba bussar. Gunilla Stieng i Blackstad har flera gånger legat efter Swebus bussar och sett att de inte håller hastighetsgränsen. Leif Jansson på Swebus säger att man har regelbundna kontroller av färdprotokoll från bolagets bussar. Bussen på bilden är inte utpekad. Arkivbild: Matilda Ahl
Foto: Fotograf saknas!
Några liknande kontroller görs inte i Kalmar län, däremot har Gunilla Stieng i Blackstad fått erfara vid några tillfällen hur bussar kan köra för fort. Hon är inflyttad från Stockholm, och låter sina barn resa med Swebus Express till Stockholm och Uppsala.
- Det har hänt några gånger att vi missat bussen i Björnsholm, och fått köra ifatt innan nästa busshållplats, Mossebo. Jag har legat bakom bussen, och då har den inte hållit uppemot 110 kilometer i timmen, även när det varit snömodd.
Hon är orolig för säkerheten på bussarna.
- Jag säger åt barnen att de ska spänna fast sig när de sitter, men det har hänt att de fått ståplats. Visserligen sägs det att om bussen är full så ska det kallas in ytterligare en buss, men gör man det om det bara är en eller två personer som får stå?
När Gunilla Stieng kontaktade Swebus ifrågasatte bolaget om hastighetsmätaren på hennes bil stämde. Bussarna ska ha utrustning så att de inte går att köra över 100 kilometer i timmen. När hon pratat med NTF som gjort hastighetsmätningar i Mellansverige, så har även de uppmätt hastigheter över 100.
Leif Jansson på Swebus Express säger att hastigheterna är en högt prioriterad fråga för Swebus Express.
- Vi gör regelbundna kontroller på våra depåer, i synnerhet om vi får in anmälningar från resenärer eller andra trafikanter som observerat bussar som kört för fort.
I färdprotokollen kan de se vilken hastighet bussarna har hållit.
- Vi vet ingenting om vilka hastighetsgränser som gällde, däremot kan vi se om en buss hållit mer än 90 kilometer under längre perioder.
Bussarnas hastighet ska strypas så att de av egen kraft inte kan hålla mer 96 kilometer i timmen.
Men det finns mätningar som visar att bussar kan hålla högre hastighet än så trots det
- Ja, i nerförslut till exempel. Jag har själv mätt upp högre hastigheter med min GPS när vi testat våra bussar.
När han får höra att passagerare fått stå i mittgången säger han att rutinen är att en extrabuss ska kallas in. Däremot kan det vara så passagerare kan vara väldigt enträgna att de vill följa med just den bussen istället för att vänta in ersättningstrafik - till exempel en taxi.
- Vi har bälten i väldigt många av våra bussar. Det hjälper inte om 56 personer sitter bältade om en person står i mittgången. Så ska det inte vara.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!