Vi har tidigare rapporterat om "optikerkriget" i centrala VÀstervik, men nu sÀnks stridsyxan nÀr tvÄ kedjor förenas under samma moderbolag.
Tanken Àr att uppköpet ska göra att Synoptik fÄr ett bredare sortiment med tvÄ kompletterande varumÀrken, vilket förvÀntas öka möjligheterna för fortsatt expansion, enligt ett pressmeddelande.
â VĂ„ra kunder kommer inte mĂ€rka nĂ„gon skillnad. Vi ska inte byta namn eller koncept, utan vi kommer fortsĂ€tta som vi gjort tidigare, sĂ€ger Patricia Jonsson som Ă€r butikschef pĂ„ Smarteyes i VĂ€stervik.
â Sedan vet vi inte vad det hĂ€r köpet betyder för framtiden. Vi Ă€r fortfarande pĂ„ den nivĂ„n dĂ€r företagen jobbar pĂ„ att lĂ€ra kĂ€nna varandra.
Det förefaller inte att nÄgon butik kommer stÀnga, eller att nuvarande personal pÄverkas, i och med köpet. Verksamheterna kommer inte slÄs ihop.
â Jag tycker det kĂ€nns roligt och ska bli spĂ€nnande att se vad det hĂ€r kan leda till, sĂ€ger Patricia.
Synoptiks förvÀrv av optikkedjan Smarteyes har pÄgÄtt sedan i december. Det Àr dock först nu som affÀren fÄtt grönt ljus av Konkurrensverket.
Det som skiljer optikerkedjorna Ät Àr deras olika prisprofiler.
Det Àr totalt 100 Smarteyes-butiker, varav 71 stycken i Sverige, som omfattas av affÀren. Företaget har Àven verksamhet i Danmark och Tyskland.
Vi har försökt komma i kontakt med butikschefen i den lokala Synoptik-butiken, men hon vÀljer att inte kommentera uppköpet.