Syns snart över Västervik

Under 18 år förvandlade Björn Blomstrand i Västervik en massa gamla flygplansdelar och en nästan oanvänd flygmotor från 1932 till en blänkande replika av dubbeldäckaren DH60-Moth.

Matts Aldman var glad som en lärka efter sina första två flygpass. Under cirka en timmes flygning hann han göra fem landningar. Det var en fantastisk känsla, sade han efteråt.

Matts Aldman var glad som en lärka efter sina första två flygpass. Under cirka en timmes flygning hann han göra fem landningar. Det var en fantastisk känsla, sade han efteråt.

Foto: Tillfälliga Fotografer

Västervik2008-06-13 00:08
Framöver kommer man nu allt oftare att kunna se och höra den gamla brittiska skolmaskinen puttra fram i lufthavet över Västervik. Eller kanske rent av göra en och annan looping. Många delar på flygplanet SE-AMO är original, medan andra fått nybyggas. Eftersom maskinen är ett hopplock och från början saknade identitet är den i dag registrerad som en replika hos Luftfartsverket.På en sådan här maskin måste alltid noggrann flygutprovning göras. Hittills har AMO fem timmars utprovning av de 50 timmar som krävs. I juni 2006 var planet var i luften för allra första gången. Vid spakarna satt då den erfarne flygläraren och Moth-experten Curt Bengtsson i Eslöv.Det är samme flyglärare, i dag 82 år gammal, som åldern till trots fått dispens från Luftfartsstyrelsen att utbilda de två piloter som nu ska genomföra flygutprovningen: byggaren Björn Blomstrand själv samt flygarkompisen Matts Aldman med ett förflutet som flygläkare inom Flygvapnet.Matts är nu influgen på typen och även Björn är snart klar. Häromdagen var det dags att Matts att för första gången på egen hand ta upp den gamla 30-talsmaskinen i skyn:- Jag flög två pass och gjorde under en timme fem landningar i strålande sol och svag vind.Matts var uppe på 2 000 fot (drygt 600 meter) som mest och kände sig försiktigt för med svängar av olika lutning, provade låga farter, men väntade med stall och vikning till senare.- Det var en fantastisk känsla! Inför första ensamflygningen i AMO hade jag ändå flugit fem timmar med Curt Bengtssons Tiger Moth i Eslöv. Jag kände jag att nu vågar jag. För det är väldigt speciellt att flyga dom här gamla, öppna kärrorna.- Det kändes faktiskt nästan lite som min allra första ensamflygning på Torslanda 1967.Björn började bygga sin dubbeldäckare 1990 i ett magasin på Rödsle egendom. Då fanns en hel och en kraschad vinge, en motor, ett antal stag plus lite annat. Så kallade ribclips, med vilka man fäster alla spryglarna på vingbalkarna gick dock inte längre att få tag i. Då konstruerade Björn Blomstrand själv en fiffig ribclips.- Det blev ett enormt sug efter denna lilla detalj, från Moth-ägare över hela världen. Jag har fram till i dag faktiskt sålt över 3 000 ribclips!SE-AMO är speciell att flyga. Landningarna är lite mer krävande än med en vanlig Cessna. - Den flyger väldigt bra, stabilt i balans, och har harmoniska egenskaper. Att starta är lätt. Landningen är lite besvärligare, som med alla kärror med sporre. Det är viktigt att kunna reducera bort höjden med så kallad vingglidning och alltid göra en trepunktslandning. Annars blir det gärna lite "galopp", säger Björn Blomstrand.
DH60 Moth
Flygplanet Gipsy Major III G (g:et står för träkropp) byggdes endast i 58 exemplar, och användes som skolflygplan. Efterföljaren till Gipsy Major är den betydligt mera kända dubbeldäckaren DH 82A Tiger Moth, som byggdes i nära 9 000 exemplar.Gipsy Major är ett tvåsitsigt, öppet plan med endast små vindrutor framför sittbrunnarna. Radmotorn är av typen Cirrus-Hermes II B, och utvecklar 115 hästkrafter vid 2 100 rpm.Med sina dubbla vingar och enorma vingyta går Mothen att flyga sakta. Marschfarten är ca 120 km/tim, men det går att flyga säkert ned till 60 km/tim i samband med t ex landning.Stall är skakningar som uppstår när det börjar gå farligt sakta och den efterföljande vikningen betyder att planet inte längre kan flyga, utan tippar omkull. Detta är mycket farliga flyglägen på låg höjd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om