Tåg blev buss i tre dagar
Lokförare akut sjuk när lediga kolleger var på personalresa.
Låt stå. I lördags fick flera tåg ställas in och ersättas med buss på sträckan Linköping Västervik. Orsaken var att tjänstgörande lokförare blivit akut sjuk, samtidigt som alla hans lediga kolleger var med påtågbolagets personalresa till Helsingborg och därför inte kunde ringas in. Foto: ANDERS STEINER
Foto:
I lördags berodde de inställda turerna på att en lokförare sjukskrivit sig akut.
Normalt kan BK-Tåg då ringa in någon ledig lokförare, men just i lördags var BK-Tågs alla anställda ute på en personalresa till Helsingborg i ett av bolagets tåg.
- Vi åkte klockan 06.00 på lördagsmorgonen och var hemma klockan 19.30 samma dag, berättar Gerhard Wennerström, ansvarig för persontrafiken på BK-Tåg.
- Någon annan lokförare kunde tyvärr inte ringas in i lördags, då alla ju var med på personalresan. Det fanns ingen som kunde köra tåget till Västervik.
I måndags körde det ihop sig rejält för BK-Tåg.
Även då fick man en sjukskriven lokförare, samtidigt som två vagnar gick sönder.
- Vi körde snabbt bägge vagnarna till vår verkstad i Nässjö för reparation. En av vagnarna blev snabbt klar och kunde sättas in i trafik redan på sista kvällsturen till Västervik, säger Gerhard Wennerström.
- Vi kör normalt sju dubbelturer per dag till Västervik. Trots allt trassel körde vi under måndagen ändå fyra dubbelturer.
På tisdagen meddelades på nytt att flera tåg till och från Västervik hade måst ställas in och skulle ersättas med bussar.
- En av de tågvagnar som gick sönder på måndagen var fortfarande kvar på tågverkstaden i Nässjö, samtidigt som vi fick ännu en akut sjukskrivning bland lokförarna. Två dubbelturer till Västervik fick därför inställas på grund av att vi var både en vagn kort och en förare kort, förklarar Wennerström.
Kanske har ni en alltför slimmad personal och borde anställa flera lokförare?
- Vi har ungefär 30 procents reservhållning på vår åkande personal, vilket är det normala för branschen.
- Då vi är ett ganska litet företag med en liten personalvolym så kan en enda person inverka ganska mycket procentuellt, säger Gerhard Wennerström.
- Blir det både fordonsfel och förarbrist en och samma dag får vi problem.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!