Tåg står stilla efter tvist om betalning

Två tåg från Veolia Transport har lagats men bara ett har levererats. Notan för det andra tåget har hamnat mellan stolarna och en avtalskonflikt har blossat upp.  -  Ingen kommentar, säger de ansvariga.

Foto: Tor Wiklund

Västervik2009-08-05 19:39
Tågen på Tjustbanan i Västervik är ett hett ämne. Tågen har genom historien krånglat avsevärt och de krånglar fortfarande. Under den senaste tiden har två tåg hamnat hos tågmekanikerna på Euromaint i Malmö. Det är de så kallade Y2-tågen som ska gå mellan Kalmar och Linköping. Det ena tåget har fått ny inredning och ny drivlina. Det andra tåget har fått flera reparationer. Båda tågen ska nu vara klara för att sättas i bruk men bara ett har levererats tillbaka till Veolia Transport. Östgötatrafik, som äger tågen, kommer inte överens om betalningen till Euromaint så nu står alltså det välbehövda tåget kvar i Malmö. Något som kommer påverka resenärerna och skapa ytterligare förseningar och inställda turer, menar en av VT:s källor. - Trafiken på Tjustbanan är egentligen för omfattande för de tåg som finns, nu när ett står still genom den här konflikten så kommer det själkvart påverka resenärerna, säger han. VD:n för Östgötatrafik, Leif Johansson, vägrar att kommentera konflikten. Han vill inte kommentera enskilda avtal inom bolagen, säger han. - Ibland är man inte överens, det är helt normalt vid den här typen av avtal. Men jag tänker inte kommentera saken närmare i media, säger Johansson. Det är Euromaint i Malmö som lagat tågen till Tjustbanan. Ansvariga på avdelningen för uppbyggnad i Malmö säger att tågen står klara och att ett av dem nu ska levereras färdig att sättas i trafik. Men det andra då? - Nej, det där vill jag inte prata om, säger Jan Jönsson, leveransansvarig på Euromaint i Malmö. - Jag har inte fått något klartecken eller vetskap om att vi ska prata om det där, därför säger jag inget. Locket på, alltså. En av VT:s uppgiftslämnare är insatt i ämnet och insatt i ett av bolagen. Han menar att problemet var väntat. Konflikt och problem med trafiken på Tjustbanan har legat i luften ända sedan trafiken utökades för drygt ett år sedan. De politiska påtryckningarna om att utöka trafiken med fler turer utan att rusta upp vare sig banan elller utöka med fler tåg slår tillbaka nu, menar han. - Satsningen på Tjustbanan och Stångådal har gått alldeles för fort. Tågen och tekniken hänger inte med. Innan satsningen skulle politikerna ha lyssnat på kunniga i branschen. De här problemen kommer dessutom knappast bli bättre om inte Östgötatrafik och deras verksstäder kan hålla sams.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om