Under torsdagen gick inga tåg på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. Det efter att Trandsdev, före detta Veolia, av säkerhetsskäl stoppat alla tåg av Itinomodell under onsdagen. Orsaken var brandrisk då man på ett tåg sett att två ledningar skavt mot varandra, vilket hade kunnat leda till brand. KLT fick ersätta tågtrafiken med bussar då samtliga fem tåg togs ur trafik.
Ännu är det oklart när trafiken kommer igång igen.
– Vi har fortfarande inte fått besked om hur långt tid det kommer att ta att få tillbaka tågen, berättar Karl-Johan Bodell.
Ett tåg har KLT redan fått tillbaka. Det är av äldre modell och har inte samma problem som de nyare. Men det trafikerar inte Tjustbanan, där resenärerna fick resa med ersättningsbuss.
Planer finns redan på att köpa nya tåg, tågproblemen har inte påskyndat den processen. Länstrafiken ska också bli fossilbränslefri till 2030.
– Tågen har en beräknad livslängd på 30 år. Vi tittar nu på leverantörer som kan erbjuda tåg som både kan gå på fossilfria bränslen och på el. Vi måste planera framåt och planera för att Tjustbanan blir elektrifierad.