Tågen klarar inte svensk vinter?

Sträng vinterkyla håller envist kvar Sverige i ett järngrepp, trots att det nu återstår endast två veckor till sommartid.
Kölden stoppade på fredagsmorgonen tåget från Västervik till Linköping. Denna gång var det en växellåda som strejkade.

Inställda tåg. Denna vecka har tåg mellan Västervik och Linköping blivit inställda tre gånger. Klockan 05.55 på fredagen kunde Kustpilen inte avgå från Västervik sedan den stränga kylan fått växellådan att strejka.Foto: ANDERS LILJEGREN

Inställda tåg. Denna vecka har tåg mellan Västervik och Linköping blivit inställda tre gånger. Klockan 05.55 på fredagen kunde Kustpilen inte avgå från Västervik sedan den stränga kylan fått växellådan att strejka.Foto: ANDERS LILJEGREN

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-03-11 00:25
Sedan nyår har det varit inställda tåg flera dagar i rad vid minst tre olika tillfällen.
- Att det blir kallt på vintern kan väl inte komma som någon överraskning, säger en irriterad tågpendlare.

- Är det så att trafikhuvudmännen Kalmar Läns Trafik AB (KLT) och den östgötska motsvarigheten Östgötatrafiken inte har tillräckligt med tågfordon för sin trafik, frågar han sig vidare.

Han säger sig ha frågat tågpersonalen ombord och fått svaret de att KLT och Östgötatrafiken inte tillhandahåller tillräckligt med fordon. Det finns inga reservtåg.
- Tågpersonalen sade till mig att tjänstemännen på KLT inte vet hur trafiken fungerar i praktiken. I stället räknar de teoretiskt ut hur många tåg som behövs för att klara trafiken när något enstaka fordon är trasigt.
Karl-Johan Bodell, vd på KLT, medger att det varit en del störningar på sista tiden. Kylan har ställt till en del problem och i andra fall har tåg gått sönder.

- Visst kunde vi ha flera tåg som bara står i reserv, men det blir oerhört kostsamt. Ett av de tåg som skulle varit i trafik för länge sedan är biogaståget. Där har det varit massor av strul. SJ har ännu inte utbildat personalen och de har heller ännu inte godkänt biogaståget.
SJ kör i dag med samma tåg som operatören BK Tåg tidigare använde på sträckan Västervik-Linköping. Men man använder inte lika många nu som då.
- Man har besiktat in endast det antal tåg som ska finnas tillgängliga enligt gällande avtal, framhåller Karl-Johan Bodell.

De avsevärt modernare Kustpilentågen utgör också ett problem, i alla fall en tid till.
- Av våra sex Kustpilentåg är hela tiden ett i taget på stor, tidskrävande översyn i Malmö. När dessa stora översyner är avklarade blir problemen mindre. Då behövs endast en kortare service då och då på Kustpilentågen.
Ett av de sex Kustpilentågen ska enligt avtal trafikera sträckan Västervik-Linköping. Liksom biogaståget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om