"Tågen ska rulla"

Västervik kommer inte att bli utan tågtrafik med Linköping nästa år när avtalet går ut.
- Nej, tågen ska rulla, säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson.

"Tågen ska rulla". Kommunalrådet Harald Hjalmarssons målsättning är att tågen ska rulla vidare när avtalet går ut nästa år, han hoppas kunna vänta med upphandlingen av tågtrafiken. Foto: Mattias Ahlm

"Tågen ska rulla". Kommunalrådet Harald Hjalmarssons målsättning är att tågen ska rulla vidare när avtalet går ut nästa år, han hoppas kunna vänta med upphandlingen av tågtrafiken. Foto: Mattias Ahlm

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-01-26 00:25
Krister Örnfjäder, socialdemokratisk riksdagsman har försökt att få svar om Tjustbanans framtid av infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) utan att lyckas. Det ges inga besked annat än att regeringen inväntar den reviderade planen från banverket. Den kommer 18 juni.

Upphandlingen av nästa års trafik skulle ha genomförts nu under första halvåret. I och med att det inte ges något besked kommer upphandlingen att skjutas på framtiden.
Krister Örnfjäder ser mörka moln över Tjustbanan och befarar att tågtrafiken är i fara.

- Jag har varit i kontakt med departementet under torsdagen och fått besked att regeringen inte kommer att medverka till några försämringar på i dag trafikerade banor, säger Harald Hjalmarsson.
- Men frågan är vilka förbättringar det blir. De pengar som finns avsatta, 250 miljoner är vi överens om inom regionen och kommunerna att de ska användas för iordningställa banan för pendling. Det är viktigt att regeringen deklarerar sin avsikt med dessa pengar.
- När det gäller upphandlingen måste vi få skjuta på den om det inte kommer besked, att den görs ett år senare och att nuvarande trafik rullar vidare.

Den 7 februari blir det överläggningar om Tjustbanan och Stångådalsbanan i Västervik. Regionförbundet och landstingen i Kalmar och Östergötland ska träffas. Det blir det tredje mötet om tågtrafiken på de bägge banorna.
Enligt det dyraste alternativet som banverket tagit fram kommer det att kosta 3,6 miljarder kronor att få Tjustbanan i sådant skick att restiden mellan Linköping och Västervik blir mindre än en timme.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) har hela tiden sagt att regeringen inte ger några pengar till olika projekt förrän det finns en samlad bild.
- I förra veckan var det Bohusbanan som var på tapeten och svaren var desamma som Krister Örnfjäder fick, säger Harald Hjalmarsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om