Tågen skakar sönder
Tjustbanan är i så dåligt skick att tågvagnarna skakar sönder! Det skriver Östgötatrafiken i ett brev till Banverket, och hoppas på bättring.
Östgötatrafiken tillsammans med länstrafiken i Kalmar län köper upp trafiken på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping. Sedan ungefär ett år tillbaka har de lagt ut trafiken på SJ. Ansvaret för själva järnvägen har statliga Banverket.
SJ tog över ansvaret för trafiken sedan de förre entreprenören BK Tåg gick i konkurs. I samband med konkursen tvingades länstrafikbolagen att minska på turtätheten mellan Västervik och Linköping. En av anledningarna var att bolagen vill ha modernare tåg på banan. I dag ska tre av fem dubbelturer under en dag köras med Y2-vagnar, populärt kallade för Kustpilenvagnar.
Nu har SJ rapporterat om ett ovanligt högt slitage på Y2-tågen. Framförallt är det stötdämparna som tar stryk. Det sätter SJ i samband med Tjustbanans dåliga standard.
I brevet till Banverket skriver Östgötatrafiken att problemen med stötdämparna riskerar att så småningom följas av ännu allvarligare fel på tågen om inget görs.
- Det ökade behovet av fordonsreparationer påverkar naturligtvis vår ekonomi negativt, och därmed våra möjligheter att behålla trafiken med oförändrad omfattning, skriver Östgötatrafiken.
Även lokförarna har klagat, enligt Östgötatrafiken. Lokförarna är oroliga både för komforten och säkerheten. På sikt är Östgötatrafiken rädd för att kvalitetsbristerna kommer att leda till minskat resande på Tjustbanan, och därmed ännu sämre ekonomi för trafikupplägget, därför vill bolaget veta vad Banverket tänker göra åt problemen.
Östgötatrafiken berättar också för Banverket att de båda länstrafikbolagen egentligen skulle vilja satsa på Tjustbanan och Stångådalsbanan mellan Linköping och Kalmar. En målsättning är att dagens fem dubbelturer på Tjustbanan ska ha utökats till åtta 2008. För att täcka den ökade trafiken på de båda banorna måste tre-fyra nya tågfordon köpas in.
Trafikbolagen måste dock få besked om vilken status banorna ska ha i framtiden. Ska banorna elektrifieras? Hur fort kommer det att gå att köra på banorna? En tågvagn är en stor investering och bolagen räknar med att få använda vagnarna i 20 år. Frågan är om vagnarna ska vara avpassade för dagens förhållanden eller för att klara snabbare trafik på en upprustad Tjustbana.
Dyrt att driva järnvägstrafik
Varje resenär på Tjustbanan kostar skattebetalarna 275 kronor. Det visar statistik som Kalmar Läns Trafik AB tagit fram. Bolaget har jämfört kostnaderna för de tre banor i länet som KLT är med och subventionerar.
8,4 miljoner kronor går till kust-till-kust-banan mellan Kalmar och Göteborg. Kostnad per resenär för länet är 42 kronor. Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping subventioneras med 28 miljoner. Kostnad per resenär är 183 kronor. Tjustbanan slutligen subventioneras med 9,3 miljoner, vilket ger en kostnad per resenär på 275 kronor.
8,4 miljoner kronor går till kust-till-kust-banan mellan Kalmar och Göteborg. Kostnad per resenär för länet är 42 kronor. Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping subventioneras med 28 miljoner. Kostnad per resenär är 183 kronor. Tjustbanan slutligen subventioneras med 9,3 miljoner, vilket ger en kostnad per resenär på 275 kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!