Tågtrafiken i fara
Det finns en risk att det inte blir någon fortsatt trafik på Tjustbanan när nuvarande avtal går ut i början av 2008.Den mörka bilden målar Krister Örnfjäder, socialdemokratisk riksdagsman, upp efter debatten med infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) i riksdagen.
Inget besked om Tjustbanan. Tågtrafiken på Tjustbanan är i fara. Krister Örnfjäder (s) har krävt besked men får inga. Allt drar ut på tiden och upphandling hinner inte genomföras innan nuvarande avtal går i början av 2008.Foto: Magnus Glans
Foto: Fotograf saknas!
Som VT berättade i går står Åsa Torstensson fast vid att invänta de reviderade planerna från banverket och vägverket när det gäller Tjustbanan och E22. Planerna ska läggas på regeringens bord den 18 juni.
- Jag förstår att man inte kan gå igång med en upphandling direkt därför krävde jag besked men fick som sagt inget svar alls, säger Örnfjäder.
Tanken var att upphandlingen av fortsatt trafik på Tjustbanan skulle göras under våren och försommaren för att kunna skriva avtal den 29 juni.
- Nu går det inte att ta fram något underlag för en upphandling. Jag känner mig inte alls trygg med de besked jag fått.
- I stället ser jag mörka moln för tågtrafiken. I och med att det inte ges några besked verkar det som en hämsko på ban- och vägverket, fortsätter Örnfjäder.
I början av 2008 går nuvarande avtal ut om tågtrafiken på Tjustbanan. För att säkra fortsatt drift hade Örnfjäder sett att allt varit klart till halvårsskiftet 2007.
I debatten med infrastrukturminister Åsa Torstensson försökte Örnfjäder "få loss" de 250 miljoner som tidigare avsatts för upprustning av banan men pengarna hålls inne. Banverket har räknat att det kostar 3,6 miljarder att rusta banan och anser i det läget att det inte värt att satsa 250 miljoner.
- Alla som åker på banan är tacksamma för varje krona som satsas i förbättringar. Men det ska vara förbättringsarbeten som man har nytta av i en större ombyggnad av banan för att komma ner under en timmes restid till Linköping, säger Krister Örnfjäder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!