- Det tar vi inte på oss. Jag tycker inte föraren har gjort fel, säger Östman chef för Västerviks Taxi.
Han menar att det vid beställningen av taxin ska uppges om det finns ett särskilt behov. Det kan vara information om att patienten ska följas in i hemmet, något om patientens tillstånd eller patientens hemförhållande.
- Taxichauffören har informerats av sjuksköterska... säger de det...nä jag vet inte. Några sådana här muntliga saker går inte bevisa efteråt. Det blir ju ord mot ord då och det vill nog ingen ha. Jag vill direkt bolla tillbaka det här till landstinget. Det ska uppges vid beställning om det finns särskilt behov. Det ska beställas så att det kan dokumenteras. Vi har ingen sådan beställning.
Kommer ni att utvärdera era rutiner kring sådana här taxiresor?
- Jag tycker inte att föraren har gjort fel, men så här i efterhand hade man kunnat önska sig mer. Men vi anser att alla verksamheter måste se över sina rutiner. Inte bara vi. Vi skulle behövt telefonnummer och namn till anhöriga i det här fallet och uppgivet vid beställningen om det fanns särskilda behov. Då hade inte det här med förfrysningen hänt, säger Östman.