Thailand - en kärlekssaga

Sedan Thailändarnas självuppoffring vid tsunamin julen 2004 är svenskarnas kärlek till landet större än någonsin. Vi längtar tillbaka till Phuket, Khao Lak och Krabi.

Nya resmål. Khanom är tillsammans med Chumphon två nya resemål på östkusten. Här känns det som i Thailand för 20 år sedan.Foto: Ove Nilsson/Fritidsresor

Nya resmål. Khanom är tillsammans med Chumphon två nya resemål på östkusten. Här känns det som i Thailand för 20 år sedan.Foto: Ove Nilsson/Fritidsresor

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-12-22 00:05
I vinter verkar det inte finnas några moln på charterhimlen. Julresorna ökar med 20 procent jämfört med förra året. Över 30 000 svenskar reser till solen över helgerna. Det snabbast växande charterlandet sedan tsunamin är faktiskt Thailand som snart kan gå om Kanarieöarna som största vinterdestination. Svenskarnas kärlek till landet verkar inte känna några gränser. - Det finns en speciell känsla mellan svenskar och thailändare. Humorn gör mycket. När språkförbistringen gör att det blir lite fel på restaurangen, känns ändå helt okej när man kan skratta åt det, säger Lin Wessblad som är produktchef för Fritidsresor i Thailand. Hon har bott i landet i sju år, bland annat i Khao Lak som drabbades värst och ödelades helt i flodvågen. Det finns främst tre skäl till den starka svenska thailandskärleken. Det är en tydlig trend att allt fler väljer att lägga mer pengar på en långresa på vintern. För det andra har det blivit enkelt att flyga direkt dit till ett överkomligt pris. Sist - men inte minst - har de känslomässiga banden mellan svenskar och thailändare stärkts efter katastrofen. När Fritidsresor började att köra en jumbojet direkt till Phuket förra vintern ökade antalet resenärer kraftigt. Många fler barnfamiljer åker dit nu än före katastrofen. - Thailändare har en barnslighet och glädje som vi svenskar gillar. De är barnkära och man får som familj alltid en hjälpande hand, vilket gör det enkelt att semestra här. Lin Wessblad åkte till Phuket den dagen då den stora vågen ödelade Thailands västkust, den 26:e december 2004, för att hjälpa till att organisera hjälpen på plats. Lokalbefolkningen stöttade med transporter, översättningar, mat och dryck. Efteråt är det många svenskar som vittnat om den otroliga värme och medkänsla som de visade. Det är en viktig del i thailändarnas buddhistiska filosofi att vilja hjälpa andra. Hade man två par skor gav man bort ett par till någon drabbad. - Har man fått uppleva detta vill man ge något tillbaka. Jag har mött många svenskar som fått vänner för livet, som åkt tillbaka, bjudits hem och fått se livet "bakom kulisserna", berättar Lin Wessblad som i dag själv känner sig thailandssvensk. - Våra hotellpartners vill inte bara ha e-mail och telefonsamtal utan en direkt personlig relation, att vi träffas på plats och kommer överens. Sedan tycker de att vi inte ens behöver skriva avtal utan litar på oss. De har en tillit som man blir berörd av. Lin Wessblad är stolt för att hon till i vinter har hittat och startat nya charterorter som Khanom och Chumphon på östkusten där det fortfarande känns som i Thailand för 20 år sedan. - Man blir missförstådd på restaurangerna, får in en extra Singha-öl av misstag och kanske fel maträtt för att engelskakunskaperna är skrala, men blir å andra sidan mottagen som en kung. Man får åka på utflykter till orörda platser innan 20 000 turister redan varit där och kanske blir bjuden på bröllop av lokalbefolkningen som är nyfikna på turister och inte hunnit bli för "vana", som till exempel i Phuket. Många svenska thailandsturister vittnar om att det är lätt att få djupare kontakter med människor på plats och inte bara känna sig som en turist. Många svenskar har förutom människorna även lärt sig att älska thaimaten. Kyckling med grönkurry i kokosmjölkssås och ris har nästan blivit en ny svensk nationalrätt som man får för 15 kronor på en strandrestaurang. - Det är gott och familjer har råd att äta ute varje dag under semestern. Det uppskattar många resenärer, konstaterar Lin Wessblad. Euron medförde kraftiga prishöjningar i Grekland och Frankrike, Turkiet och Kroatien har saltat priserna, men man kan fortfarande få en strandbungalow en natt för 50 kronor i Thailand. Det är nästan bara Indien av de stora turistländerna som har kvar samma låga prisbild. Sist men inte minst är ju det fina vädret en viktig orsak till förälskelsen. I detta land har vi överseende med ett förbidragande, svalkande regn. Men om det främst är värmen i luften eller värmen i hjärtat som får hundratusentals svenskar att återkomma till "sitt" Thailand får nog var och en själva svara på. - Det är något med Thailand, det är något som klickar, som Lin Wessblad uttrycker det.
Kort turisthistoria i Thailand
Charterbolagen började med reguljärflyg till Thailand i slutet av 1970-talet. De första var kombinationsresor, en vecka i Bangkok och en i Pattaya. 1992 kom första thailandsboomen då ön Koh Samui introduceras. I mitten av 1990-talet startade de första charterflygplanen till Phuket. 1997 introduceras Khao Lak och Koh Lanta. Med Fritidsresor flög 50 000 personer till Thailand vintern 02/03, efter tsunamin 04/05 sjönk säsongssiffran till 34 000 för att 06/07 gå om Gran Canaria med 85 000. I vinter kommer 131 000 svenskar att åka dit med charterarrangören. Även Lisa Lenneman, informatör på Ving, ser samma kraftiga uppgång: "Det är en otrolig efterfrågan på Thailand i vinter. Vi har ökat bokningarna till Phuket med 40 procent denna säsong. Vi skulle kunna sätta in extra flyg men problemet är att antalet hotellrum utgör en naturlig begränsning". Även Apollo ligger bokningsmässigt mycket bättre till än förra året. Hos dem är det Krabi och kombinationer som Ao Nang och Koh Lanta som säljer bäst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om