Tidigast lördag går tågen
Hela veckan har den dieseldrivna tågtrafiken mellan Västervik och Linköping varit inställd - på grund av elbrist. Tidigast lördag morgon klockan sex kan tågen åter börja rulla på Tjustbanan.
Hon berättar att det är mycket som kräver elström trots att tågen i sig är dieseldrivna.
- Utan ström kan inte bommarna fällas ned vid vägkorsningar. Inte heller fungerar varningslamporna. Dessutom har vi på sträckan Västervik-Linköping ett säkerhetssystem som kallas radioblockering som ska förhindra att tåg kolliderar.
- Systemet "känner av" passerande tåg via plattor som med korta avstånd ligger mellan skenorna och skickar signaler vidare till trafikledningen via radiomaster. Inget av detta fungerar heller utan elström. Tyvärr är det ännu strömlöst på flera ställen längs banan Västervik-Linköping. När vi sedan får ström måste alla systemen kontrolleras noga innan den reguljära tågtrafiken släpps på.
Enligt tidigare prognoser trodde Banverket att det skulle gå att köra tåg till och från Västervik med start fredag morgon klockan 05.00. Sent på torsdagen sköts dock återstarten fram till lördag morgon klockan sex. En ny prognos kommer under fredagen.
Banverket har haft mycket jobb med att återställa elnätet efter helgens oväder. Arbetet med att öppna järnvägssträckor försvåras dessutom av att enstaka träd fortfarande faller över spåren.
Trots att det varit svåra förhållanden, framförallt i Småland, står det nu klart att skadorna på järnvägarna är mindre än efter stormen Gudrun.
På samtliga banor måste dock både resenärer och godskunder räkna med inställda tåg och förseningar eftersom det är många tåg som ska ut i omloppet, skriver Banverket i ett pressmeddelande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!