Till Ballastudden har företag sökt sig i alla tider
Ballastudden i Västervik intill Skeppsbrofjärden har i alla år varit flitigt utnyttjad av företag som bedrivit de mest skiftande verksamheter.
Förr. Ballastudden har alltid varit en väl utnyttjad plats i Västervik.
Foto:
Den äldre bilden har vi lånat av Evald Ankarvall som har full kontroll på vad vi ser på bilden tagen från gamla vattentornet som i år blivit 100 år.
Nere till höger ser vi fastigheten Altona. Det fanns många hus i Västervik som förr fick tyskinspirerade namn. Karlsruhe och Hamburg för att nämna några.
Till höger om Altona på andra sidan Repslagaregatan ser vi Flens vedgård som senare togs över av Tjust Bränsle. Därefter, mitt i bilden känner vi igen delar av gamla Järnförädling som i dag är Järnets Industrihotell och som till och med inrymmer gymnasiefriskolan Östra Akademin.
Den långa vita bostadslängan till vänster kallades för Svensborg.
Ner mot själva Ballastudden ser vi till vänster en del av Bröderna Nilssons Motorverkstad och till höger det gamla sågverket där ungefär Jan Erikssons verkstad och båtuppläggning finns i dag. Den inre delen av Skeppsbrofjärden kallades för Baggens hamn.
På den dagsaktuella bilden ser vi delar av DuPont till vänster och Järnet till höger. I bakgrunden Västerviks Marina.
Ballastudden eller Barlastudden. Namnet har alltid varit ett kärt ämne att kivas om. På stadskartorna heter det Ballastudden. Dessutom är det så att båda orden finns i ordlistan och betyder i stort sett samma sak.
En barlast var en fartygslast av sten, sandsäckar eller järn, som endast syftade till att ge fartyget erforderlig stabilitet. Under resor utan returlast behövdes barlasten för att lasta ner fartyget så att propellern kunder verka. Numera används oftast i handelsfartyg oftast vatten som barlast.
En ballast, med l, kan förutom ovanstående vara det sand, grus eller makadam som ligger runt och under ett järnvägsspår. Ballasten skall dels hålla spåret på plats i vertikal- och sidled och dels släppa igenom vatten så att spåret ligger torrt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!